Introductieweek

Flekke, Noorwegen

Lieve iedereen,

Mijn eerste bericht vanuit het buitenland! Na maanden voorbereiden en afscheid nemen zijn Mar en ik op maandag 18 augustus in het vliegtuig richting Oslo gestapt. De reis liep voorspoedig, op het feit na dan dat ik mijn hockeystick al bij de douane moest inleveren omdat hij niet mee mocht, maar toen we ze eerder al hadden gebeld mocht het wel? In ieder geval, alles ging goed totdat we op Oslo kwamen, daar kwam onze bagage eerst niet door het systeem (in Oslo moet je je bagage namelijk opnieuw inchecken), daarom dachten we dat we veel te laat zouden zijn voor onze vlucht, maar toen we aankwamen bij de gate bleek onze vlucht gecanceld te zijn en moesten we een vlucht van een uur later nemen. Omdat we een andere vlucht hadden misten we net de bus van Bergen naar het college waardoor we nog eens 3 uur moesten wachten op Bergen Airport voordat we eindelijk naar het college konden. Maar uiteindelijk waren dan in Flekke en werden we opgewacht door een hele boel secondyears en firtstyears waaronder Marijn (onze Nederlandse secondyear) en onze roommates. We hebben 5 huizen op campus die vernoemd zijn naar Nordic-landen. Ik zit in het Norway House en slaap op de kamer met Dasha (Rusland), Aya (Libanon/Palestina), Nina (Noorwegen) en Désirée (Congo).

Afscheid op Schiphol | 18 augustus 2014, Schiphol (Amsterdam)

Na het uitpakken van mijn spullen werd ik opgehaald door Marijn en zijn we Mar gaan zoeken. Maar Mar was nergens te bekennen en dus zijn we een spel gaan spelen in de dayroom met heel veel anderen, het was erg gezellig en grappig. Uiteindelijk sliep ik om een uur of 3, dat was nogal problematisch, want om 6 uur ‘s ochtends was ik al weer wakker.

De dag erna heb ik zo enorm veel gedaan, een hoop meetings met bijvoorbeeld je Advisor (persoon die je helpt en er voor je is als een soort ouder) maar ook met de Rektor, die ons dingen uit heeft gelegd over RCN en het leven hier. Aan het eind van de dag hadden we House Activities en toen hebben onze secondyears van Norway House ons verwelkomt in het huis, zie de foto boven. Daarna hadden we een teaparty in onze dayroom met alle Norway House students, erg gezellig!

De volgende dag (woensdag 20 augustus) kregen we een uitleg over het IB in het auditorium, met daarop volgend een soort markt waar ze alle vakken lieten zien en je vragen kon stellen over de vakken. In het begin dacht ik dat ik wel wist wat ik ongeveer zou gaan kiezen, maar na deze fair is mijn mening compleet veranderd. Er waren zoveel positieve en energieke mensen en verhalen dat je echt zin hebt om hun lessen te gaan volgen. Na cookie break, een kleine pauze om 10 uur waar je een knäckebröd eet met jam of kaas, hebben we een rondleiding op de campus gekregen van de belangrijke dingen die je nodig zult hebben, zoals het washok, de kantine, de afvalplaats en dat soort dingen. Omdat het woensdag was hadden we daarna House Cleaning, elke woensdag maken we het huis schoon, dat wil zeggen dat je zelf zorgt voor je kamer en badkamer en dat je per kamer klusjes krijgt in het huis. Net zoals in Harry Potter strijden de huizen tegen elkaar, want als het niet schoon genoeg is krijg je punten en wie het minste punten heeft wint. Omdat het introweek is stonden er allemaal activiteiten op het programma voor de komende dagen, vandaag hadden we de eerste en voor mijn was dat Low Ropes. Je werd ingedeeld in een groep en ik zat in een erg leuke groep met onder andere Desiree (roommate), Daphnie (Israël), Edwina (Namibië), Haja (Western Sahara), Daniel (Colombia), Erik (Zweden), Sven Herman (Noorwegen), Elliot (UK) en Dylan (USA) en nog wat meer. Bij Low Ropes doe je allemaal samenwerkingsopdrachten zoals met drie planken en paaltjes in de grond naar de overkant komen en met z’n allen in evenwicht komen op een grote soort wipwap. Natuurlijk hadden we ook allemaal spelletjes op touwen, anders zou het geen Low Ropes heten. Die avond had ik een tea party met mensen die ik allemaal nog niet kende, behalve Aya, mijn roommate. Het was erg gezellig en er was maar één andere firstyear dus erg leuk dat je de secondyears zo beter leert kennen! Daarna zijn we naar de aller eerst RCN-birthday gegaan. De eerste verjaardag is altijd erg groot en bijna de hele school was er! Na de verjaardag zijn er een hele hoop mensen de fjord ingegooid en gesprongen. De avond heb ik afgesloten in Iceland House, het huis waar Mar woont, daar hebben we tosti’s en thee gemaakt en gekletst met de mensen van Iceland House!

Campus vanaf de stijger bij het boothuis | 22 augustus 2014, Flekke (Noorwegen)

Campus

Dagen lijken hier maanden, je doet namelijk zo veel per dag. Zo was het pas donderdag, maar het voelde alsof ik er al maanden ben. Op donderdag en vrijdag hebben we de hele dag activiteiten gegaan. Ik begon op donderdagmorgen met pijl en boog schieten, het was zo super vet, heel erg moeilijk en ik ben er echt helemaal niet goed in, maar wel leuk om te doen! Daarna moesten we naar de administratie om wat zaken te regelen zoals je vakkenpakket. Ik heb uiteindelijk gekozen voor English Language and Litrature, Spanish ab initio, Chemistry, Biology, Physics and Math. Eigenlijk kan dat niet, maar waarschijnlijk kan mijn humanities (history, global politics, development studies) worden veranderd in Physics zodat ik Geneeskunde kan gaan studeren. Onze laatste activiteit was de leukste van de dag, we zijn namelijk gaan kanoën! Ik zat met Daniel (Colombia) in een boot en hij is veel sterker dan ik ben dus ik heb echt moeten peddelen voor m’n leven, maar het was erg leuk. ‘s Avonds moest ik na het avondeten naar mijn House Mentor voor een gesprekje, hij woont naast ons huis en houdt ons een beetje in de gaten. Daarna hadden we een Advisor Meeting in het huis van mijn advisor Edmund. Er was ijs en cake en we hebben gepraat over van alles en nog wat. Je advisorgroup is een beetje vergelijkbaar met een mentorklas, het is een mix van eerste- en tweedejaars en je houdt je advisor twee jaar lang.

Op vrijdag begonnen we met Haugland Adventure als activiteit. Haugland is het revalidatiecentrum hier en volgens mij heel daarom dit stuk ook Haugland. Het was de bedoeling dat we door middel van spelletjes een kaart kregen, de opzet was een beetje kinderachtig, maar de spelletjes waren wel leuk. Zo moest ik bijvoorbeeld geblinddoekt de brug over gaan terwijl Herman (Noorwegen) mij over, onder en langs alle obstakels moesten leiden. Daarna zijn we gaan rotsklimmen (klinkt zo suf in het Nederlands), het was echt extreem cool! Je kreeg een harnas, helm en schoenen en dan mocht je de rots op terwijl iemand je aan het zekeren was moest je een weg ophoog vinden en als je eenmaal de top bereikt had, had je een prachtig uitzicht. Onze laatste activiteit was International Activities en daarbij deden we allemaal spelletjes om elkaar, maar ook het land waar mensen vandaan komen beter te leren kennen. Zo weet ik nu wat men meestal eet in Uganda en wat voor een hobby’s en sporten er in Zweden vooral worden gedaan. ‘s Avonds was er Mandela 67, een project als eerbetoon aan Nelson Mandela. We kregen een presentatie van 67 minuten over onder andere Mandela zelf, de mening van mensen over hem en de projecten die wij op school doen die meehelpen aan het creëren van een betere wereld. Daarna was er een café in de Høegh. Daar hebben we cakejes gegeten en naar optredens geluisterd. Daar is ook het idee gekomen om de volgende dag de zonsopgang te gaan bekijken vanaf de bergtop. Zo gek als iedereen hier is, stonden we inderdaad diezelfde nacht om 4 uur met een groep van 15 voor Finland House, klaar voor een twee uur durende hike. Het was echt heel erg gaaf om te doen, je loopt met 15 leerlingen in het donker naar boven en helaas regende het en was er mist, dus we hebben de zon niet kunnen zien opkomen, maar het was wel prachtig! De foto’s zijn helaas niet zo mooi geworden als ik had gehoopt, maar dat komt omdat regen niet zo goed is voor een camera. Toen we om half 8 weer terug op campus kwamen sliep iedereen nog, het is immer zaterdag en dan kan je uitslapen en is er een brunch. Ik ben toen, nadat ik had gedoucht, met Solveig (Noorwegen) in de kantine gaan zitten thee drinken en we hebben daar twee uur lang zitten kletsen. Daarna ben ik weer naar mijn room gegaan met de intentie om te gaan slapen, maar ik ben uiteindelijk gestrand op mijn laptop om dit blogbericht te typen. Op de foto hieronder zie je Dale liggen, deze is vanochtend gemaakt op de top van de berg.

Al met al is het hier echt heel erg leuk, wel heel overwhelming, maar dat heeft iedereen. De mensen hier zijn geweldig, een mix van cultuur, energie en motivatie. Je hoort wel 20 verschillende talen als je in de kantine zit en ook bij mij wisselen de Nederlandse en Engelse woorden elkaar af.

Ik weet trouwens eindelijk mijn adres, dus als iemand zin heeft om een kaartje te sturen (jaaaaa pleaase doe!!! (:  ) dan kan dat naar dit adres:

Emma du Marchie Sarvaas UWC Red Cross Nordic Flekke 6968 Norway

En als laatste heb ik nog een quote van mijn Noorse roommate die we wel toepasselijk vonden bij onze hikingtrip van vanochtend.

“Det fines ikke dårlig vær, bare dårlig klær.” “There is no such thing as bad weather, only inadequate clothing.”

Veel liefs vanuit het meest oranje hoekje van onze kamer, Emma

Ps. Onder het kopje Foto´s staan een hele hoop foto´s en ik plaats er steeds meer bij! En vergeet ook nog mijn blog te volgen door aan de rechterkant je emailadres in te vullen!

5 thoughts on “Introductieweek

  1. Brigitte Willemse says:

    Dag Emma,

    Wat een super verhaal alweer! Veel plezier daar is overbodig, dat gaat vanzelf! LEUK!
    Brigitte

Leave a Reply

