UWC is ook nog een school

Grouppicture! | 25 augustus 2014

Flekke, Noorwegen

Lieve allemaal,

Ik ben hier nu drie weken, drie weken pas! Het lijkt of het al zo veel langer is en er is dan ook zo onwijs veel gebeurd. Ik heb veel goede gesprekken gehad met mensen, heb aan veel gave activiteiten meegedaan, veel inspirerende verhalen gehoord, weinig geslapen en veel tosti´s gemaakt. Maar vorige week begon school ook weer, je zou het bijna vergeten, maar UWC is eigenlijk een school en naast alle geweldige activiteiten moeten er ook lessen worden gevolgd en huiswerk worden gemaakt.
Elke dag hebben we 4 lessen die verschillen van 80 minuten lang tot 55 minuten. Om 2 uur zijn we klaar (elke dag!!) en dan kunnen alle EAC’s/meetings/huiswerksessies/etc. beginnen!

EAC´s zijn activiteiten die je doet, je hebt er minimaal 2 en maximaal 4. Ik heb mijn EAC´s gekozen en deze term zit ik bij rockclimbing, theatre, Mottak en DROP. Mottak is het asielzoekerscentrum in Førde, een uurtje rijden vanaf campus, we gaan daar heen en praten met de mensen daar. Toen ik daar was voelde ik me zo schuldig voor ze, ik kreeg binnen 5 minuten, letterlijk 5 minuten een papier voor mijn neus waarop stond dat ik zo lang als ik wil in Noorwegen mag blijven, terwijl zij al jaren wachten op een vergunning. Wat DROP is weet ik ook niet echt zo heel goed, maar het is een EAC waarbij we projecten doen op campus maar er is bijvoorbeeld ook een project in Ghana. Als ik er meer over weet laat ik dat natuurlijk weten!

Sinds mijn vorige blogpost is er echt enorm veel gebeurd, er gebeurd hier altijd veel. Dus vandaar even een update!

Nadat ik de post had geschreven hadden we een EAC-fair, waar we informatie kregen over de EAC’s. Daarna was het tijd voor de swimmingtest en bicycletest. Ik had echt total geen zin om de bicycletest te doen, dus toen ben ik naar de man van de fietsen toe gegaan en mijn eerste zin was: “I’m coming from the Netherlands.” Door die ene zin was hij al overtuigd en kreeg ik, zonder ook maar een fiets aan te raken en vinkje achter mijn naam. Omdat ik de swimmingtest (natuurlijk) ook gehaald heb, mag ik nu legaal in de fjord springen! Dat deden we dan ook gelijk na de test! ‘s Avonds hadden we een themafeest, elke kamer moest als een thema gaan en wij hadden het thema Peter Pan gekozen.

Peter Pan, NH 203! | 23 augustus 2014

Zondag hadden we een voetbaltoernooi! Ik was keeper van mijn huis en het ging oké, in het begin niet super, maar later wel. Op een gegeven moment schoot Larry, de rector, keihard een bal in mijn gezicht, dus dat was wat minder leuk. Maar hoe goed we ook waren, we waren niet goed genoeg en toen we uit de competitie lagen zijn Marijn (Nederland), Elliot (UK), Jonas (Denemarken), Carsten (Noorwegen) en ik in de fjord gesprongen.

Op maandag hebben we een CAT-test moeten maken, dat is een soort IQ test, maar hij duurde veel te lang en ik heb heel veel vragen niet gemaakt omdat ik niet wist dat er zoveel vragen waren, waardoor ik nu denk dat ze denken dat ik echt het IQ van een varken heb ofzo. In de middag was er een officiële hike de Jardstadheia op georganiseerd door school. De Jardstadheia is de berg die we hebben beklommen met de 4 a.m.- hike, maar dat mogen de docenten niet weten. Het was in ieder geval heel erg leuk om alles eindelijk een keertje in het licht te zien en het weer was prachtig!

Hiking trip | 25 augustus 2014

Op dinsdag 26 augustus moest ik naar UDI, het politiebureau dat mijn verblijfsvergunning regelt. Tijdens de busreis sliep iedereen en gelukkig was ik best snel klaar daar waardoor Inga (Duitsland), Antonia (Oostenrijk) en ik tijd hadden om rond te lopen in Førde. Toen we terug kwamen bij de UDI hebben we de rest van de tijd allemaal dansspelletjes gespeeld op muziek, het was zo enorm gezellig. De hele terugreis lang hebben Elliot (UK), Philip (Canada/ Noorwegen), Marko (Italië) en ik liedjes gezongen, zo enorm vals, maar zo enorm leuk. ‘s Avonds hebben we samen met Mar een kampvuur georganiseerd om onze laatste vrije dag te vieren, het was zo gezellig en mooi. De omgeving is prachtig, we hadden muziek en eten (belagrijk hier op RCN) en er waren echt heel veel mensen.

Maar goed, de dag erna begonnen onze lessen. Het kamp was over en er moest gewerkt worden. School begint om 8 uur ´s ochtends en de lessen verschillen van 80 tot 55 minuten. We hebben maar 4 lessen per dag en zijn dan ook elke dag om 14:00 uit. We kunnen onze vakken nog gaan wisselen en ik denk ook dat ik dat ga doen, maar op dit moment heb ik English Language and Literatue Standard Level (ik moet in de Higher Level klas zitten, maar daar zit ik niet in, dus dat moet ik even wisselen), Spanish ab initio, Chemistry Higher Level (doen we even), Biology Higher Level, Development Studies (aardrijkskunde) en Math Standard Level (dit is wiskunde B niveau, dus no way dat ik Higher Level ga doen). Daarnaast heb ik ook nog Norwegian Communication, dat is zo makkelijk! Het Noors lijkt erg op het Nederlands, maar aan de andere kant is dat ook weer heel vervelend want nu vertaal ik alles Noors-Nederlands en dan Nederlands-Engels. Chemistry is erg moeilijk, ik zit (gelukkig) wel op het goede niveau, maar alles is anders in het Engels. Dat vind ik echt heel moeilijk en frustrerend omdat ik lang niet alles begrijp en alle dingen die ik altijd met de Binas deed in Nederland moeten hier uit het hoofd geleerd worden… Maar we komen er wel! (:

Wat er  verder nog gebeurd is. Ik ben twee keer gaan zwemmen. We hebben bij Haugland (het revalidatiecentrum) een zwembad (met glijbaan!), hotpool, sauna, gymzaal en sportschoolzaaldingachtigiets waar we op bepaalde tijden gebruik van mogen maken. We hebben Noorse wafels gemaakt, ik heb het Noorderlicht gemist, ik heb gekayakt (dat is zoooooo gaaf!!!!!!), Carsten en ik hebben de icebucketchallenge gedaan, ik was genomineerd door mijn zusje en door Thom, een vriend van me en daarom heb ik Carsten geforceerd om mee te gaan de fjord in. Dus wij zijn in oranje-rood-wit-blauwe kleren de fjord ingesprongen. Alles kan hier, op UWC. Verder heb ik veel verjaardagen gevierd, veel nachtelijke gesprekken gehad in random dayrooms, zittend in de gang of op het eiland, ben ik naar Dale gegaan (en daar waren daadwerkelijk weer mensen :o), heb ik een hoop presentaties gegeven en meetings gehad, zijn de secret second years bekend gemaakt, mijn secret second year was Thea (Noorwegen), het vriendinnetje van Marijn! Ze heeft de afgelopen weken steeds briefjes en cadeautjes op mijn bureau achtergelaten en dat was echt heel erg leuk! Daarnaast heb ik een pakketje van thuis gekregen en al twee brieven! Ook hebben we onze eerste Dutch Meeting gehad! Oftwel, gezellig thee drinken, stroopwafels, drop en chocolade eten en kletsen met Mar en Marijn!

Zoals je hoort gebeurd er hier enorm veel en daarnaast hebben we ook gewoon nog school, huiswerk, presentaties en toetsen. Maar nu is het zaterdag, eindelijk rust. Vandaag een beetje aan mijn huiswerk, vanavond een film afkijken met Carsten, Solveig en Nina (3 Noren ja, ik heb besloten dat ik Noors ga leren omdat ik nu al zo vaak in de situatie beland dat ik de enige niet-Scandinaviër ben ik iedereen of Engels moet praten voor mij of gewoon in het Noors/Zweeds/Deens praat en ik er geen reet van versta) en morgen gaan we scones bakken en dan ga ik Chemistry uitleggen aan wat mensen. Het leven hier is goed!

Ha det!

Emma

Ps. Hier nog een paar foto’s van de introweek!

UWC - One picture, seven people, seven nationalities, four continents. All smiling. It's as good as it gets! ~UWC Red Cross Nordic Facebook, met Desiree (Congo). Dylan (USA), Herman (Noorwegen), Erik (Zweden), Haja (West Sahara) en Ket (Tailand) | 20 augustus 2014

UWC – One picture, seven people, seven nationalities, four continents. All smiling. It’s as good as it gets! ~UWC Red Cross Nordic Facebook, met Désirée (Congo). Dylan (USA), Herman (Noorwegen), Erik (Zweden), Haja (West Sahara) en Ket (Tailand) | 20 augustus 2014

Low Ropes, met Erik (Zweden), Herman (Noorwegen), Elliot (UK), Desiree (Congo) en Dylan (USA) | 20 augustus 2014

Low Ropes, met Erik (Zweden), Herman (Noorwegen), Elliot (UK), Désirée (Congo) en Dylan (USA) | 20 augustus 2014

Met Mariana (Venezuela) | 22 augustus 2014, made by Klara Eriksson

Met Mariana (Venezuela) | 22 augustus 2014, made by Klara Eriksson

Sorry trouwens als mijn Nederlands wat slecht is deze blogpost, op de een of andere manier corrigeert mijn laptop alle Nederlandse woorden naar Engelse woorden terwijl hij wel gewoon in het Nederlands staat ingesteld…

2 thoughts on “UWC is ook nog een school

  1. Jacqueline Krom (Floyd) says:

    Hallo Emma, super goed om te lezen dat het je zo goed vergaat. Een ervaring om nooit te vergeten. Ook heel leuk om te lezen dat jij en Floyd bepaalde dingen doen en ervaren op de zelfde manier terwijl jullie beide een verschillende vestiging van het UWC volgen. Ik lees en proef bij jou dezelfde emotie als bij Floyd. Hij is ook laaiend enthousiast dus dat komt voor jullie beide helemaal goed. Een fijne tijd wens ik jou toe in Noorwegen. Groetjes, Jacqueline Krom

Leave a Reply

