Ik vergeet te slapen

Chinees Mid-Autumn Day | 8 september 2014

Flekke, Noorwegen

Ik ben hier nu precies één maand. Eén maand en mijn leven is compleet veranderd. Ik heb gesprekken die ik nooit eerder heb gehad, ik doe dingen die ik anders nooit zou doen, ik bouw vriendschappen op die voor de rest van mijn leven zullen blijven. Ik ben hier nu één maand en niet alleen mijn leven is veranderd, ik ben ook veranderd. Ik kan eindelijk mezelf zijn hier en iedereen accepteert het, want iedereen is net zoals ik. Wij zijn allemaal UWC´ers en ik voel dat ik hier op mijn plaats ben.

Het kampgevoel is er nog steeds, ik zeg elke avond tegen mezelf dat ik toch echt wat aan school moet gaan doen want het IB is zwaar en het is niet altijd lang leve de lol. Maar toch ben ik elke avond weer tot een uur of 1, soms 3, in de dayroom, kletsend met mensen (sorry papa, ik zal voortaan proberen wat eerder te gaan slapen…), waardoor je de volgende morgen als een lijk aan het ontbijt zit. Maar op dit moment ben ik over mijn vermoeidheid heen, ik ben te moe om moe te zijn. Maar dat is ook niet zo gek als je ziet wat hier allemaal aan de hand is. Nadat ik mijn vorige blogpost schreef moesten we allemaal naar de Høegh komen voor een “CAS-meeting”, maar het was de second years show en het was zo gaaf!! Er waren allemaal verschillende acts en de waren stuk voor stuk onwijs goed. Klik hier voor het filmpje dat ze hebben gemaakt.

De fjord op z'n mooist | 8 september 2014

De fjord is op z’n mooist als je door je benen kijkt, Carsten en ik vonden dat we dat moesten uittesten en geloof me, het is waar!!

Wij, de firstyears moeten nu binnen twee weken een show voorbereiden en gelijk die avond zijn we begonnen met dingen te verzinnen. Wat eigenlijk bedoeld was als een filmavond is geëindigd in een brainstorm sessie tot 3 uur ‘s nachts. De show is aanstaande zaterdag en ik ren de hele dag van hot naar her om te repeteren. Daarnaast heb ik ook nog een druk programma’s qua overige meetings. Mijn EAC’s zijn officieel gekozen en dus moet ik daar ook elke keer bij zijn, zit ik in de yearbook crew en ben ik een van de organisatoren van de Humanitarian Global Concern. Je hebt één keer per term een Global Concern (GC), dat is een dag waarop je allemaal workshops doet die te maken hebben met een onderwerp. Er zijn 4 GC’s (2 per jaar) over Humanitarian, Enviromental, Nordic en Free Choice. Je moet één van die vier organiseren en ik wilde de eerste organiseren want dan heb je het maar gehad en het onderwerp is erg leuk. Samen met 50 andere first- en secondyears organiseren we de dag voor de andere 150 mensen hier. Ik ben een van de vijf organisatoren van de organisatoren als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat er verder nog gebeurd is, we hebben het Chineese Mid-Autumn feest gevierd met allemaal lampionnetjes. Heb ik mijn eerste toets gehad (7/7, yaah!), zijn we plannen aan het maken voor November break, heb ik mee gedaan aan een sport/estafette competitie waar ik mijn Nederlandse cultuur hoog heb gehouden door te gaan zaklopen. Heb ik veel nachtelijke gesprekken en eetmomenten gehad die meestal tot een uur of 3 ‘s nachts doorgaan (ja, gewoon in het midden van de week). Ik heb hier onwijs veel awkward momenten gehad, maar dat komt omdat we zo’n kleine community zijn en daarom de roddels en grappig dingen al snel rond gaan (en voor alle mensen die mij berichtjes hebben gestuurd -en dat zijn er veel-, er is niets aan de hand, de snapchats zijn niet waar en ik kan jullie niet antwoorden want mijn whatsapp is gecrasht).

 Mid-Autumn Day (ik sta achter de camera, niet op de foto) | 8 september 2014

Wij zijn 200 over-enthousiaste jongeren die allemaal uit een andere omgeving komen, wij waren allemaal de persoon thuis die altijd alles regelde en dingen altijd liever zelf deed omdat je dan zeker wist dat het tenminste goed gebeurde. Maar stop je al die leiders bij elkaar dan gaat dat niet goed, we kunnen niet allemaal een leider zijn, heb ik mezelf een aantal keer gezegd en in het geval van de first years show heb ik me dan ook niet bemoeid met de organisatie. Een overwinning op zich, maar toch voel ik me dan ontzettend nutteloos, vandaar dat ik in 4 acts zit (eerst 6) en ik me daar dan ook voor de volledige 100% voor in zet. Ik kan nog niet vertellen wat ik allemaal doe, want het is nog een geheim voor de second years (ook al is Marijn de enige second year die dit zou kunnen begrijpen en hij het volgens mij allemaal al lang weet, maar toch), maar het stepping-out-of-your-comfort-zone-gedeelte is goed gelukt! Ik ben niet goed in de dingen die ik doe, maar ik vind het echt heel erg leuk! Dat is een andere struggle hier, sommige mensen zijn gewoon bijna perfect, iedereen heeft wel iets waar hij of zij goed in is en ik voel me zo talentloos tussen al deze mensen…

Een groot verschil tussen het Willem en hier heb ik gemerkt tijdens de lessen en toetsen. Iedereen, maar dan ook iedereen let op tijdens de les en tijdens mijn development-studies toets was ik al helemaal geschokt. We zaten echt heel erg dicht op elkaar en de docent liep steeds de klas uit om iets te doen en NIEMAND maar dan ook NIEMAND keek af. Als je het als docent in Nederland zou flikken om tijdens de toets weg te lopen heeft de hele klas een 10.

De fjord met lampionnetjes en mensen | 8 september 2014

Nog een foto van de fjord, mensen en hun lampionnetjes.

Het leven begint hier een beetje normaal te worden, maar het is alles behalve normaal. Elke dag heeft wel een leuke twist waarvan je in het begint van de dag nog niet wist dat die komen zou. Ik voel me meer Nederlands dan ik me ooit gevoeld heb en de discussies die hier gevoerd worden zijn geweldig. Op dit moment moet ik echt even aan m’n huiswerk en daarna beginnen alle repetities weer, dus ik sluit deze post nu af met een filmpje van alle mensen in mijn jaar!

Klik hier om alle coole firsties van RCN te zien (en vooral die ene op minuut 0:27, swaaag).

Ha det!

Emma

4 thoughts on “Ik vergeet te slapen

Leave a Reply

