De belangrijkste UWC-woorden: Revise and Reflect

Norway House Christmas Diner | 6 December 2014

Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Ik schrijf dit vanuit Bergen. Ik zit op het vliegveld te wachten totdat de nacht voorbij gaat en ik morgen eindelijk weer naar huis kan. Een beetje geërgerd want mijn hele post die ik geschreven had is weg en dus typ ik hem nu opnieuw…

Vandaag was mijn laatste schooldag en om half 6 zijn we met 3 bussen richting Bergen gegaan. Nu hebben we dus het vliegveld met zo´n 120 man bezet. Veronika en ik zitten gelukkig in een bank, mijn tas ligt naast de trap beneden ergens in een oase aan tassen en het krioelt hier van de UWC´ers. Gisteren en vandaag heb ik de hele dag opgeruimd. Ik heb alle pannen, kopjes, borden, bestek en ander keukengerei gewassen gisteren en mijn hele cupboard en desk (dat laatste was nogal een opgave..) opgeruimd. De mensen van Winter Program (de mensen die niet naar huis kunnen) blijven namelijk in Norway House en dus moest alles netjes en leeg zijn. 

Het is december, dat betekent dat ik al 4 maanden lang op UWC zit. Het zijn pas 4 maanden en mijn hele leven is veranderd. Gisteravond was onze laatste avond op campus en Carsten, Siri en ik hebben tot 2 uur ‘s nachts op de vloer in de kantine gezeten en hebben gepraat. Over het leven, over school, over hoe het is als we thuis komen, oftwel revise and reflect, de belangrijkste woorden voor IB! Ik ben erg bang om thuis te komen. Ik heb er erg veel zin in, maar ik ben ook bang. Bang dat ik niet meer pas in de society, bang dat er een te groot gat is ontstaan tussen mijn vriendinnen en mij, bang dat ik en mijn leven zo veranderd zijn dat ik niet meer pas in mijn oude leven. Niet alleen mijn leven is drastisch veranderd, ik ook, ik weet alleen nog niet hoe erg. Ik weet wel dat ik hier eindelijk mezelf ben, ik geen masker meer op hoef en me aan te passen aan de normen. Ik voel me hier fijn, ik zit hier goed.

Norway House 203, Dasha (Russia), Emma, Aya (Lebanon/Palestina), Désirée (Congo), Nina (Norway) | 6 December 2014

Norway House 203, Dasha (Russia), Emma, Aya (Lebanon/Palestina), Désirée (Congo), Nina (Norway) | 6 December 2014

4 maanden geleden zat ik naast Daniel (Colombia) in de bus van Bergen naar Flekke. Onwetend, enthousiast, ongemakkelijk in het Engels en vol energie. Vandaag zat ik weer naast Daniel, niet meer onwetend, we hebben zoveel kennis en ervaring op gedaan en vrienden gemaakt. Nog steeds enthousiast en het Engels is veel beter, alleen nu totaal geen energie meer.

 * Het onweert hier trouwens en er zijn hele grote lichtflitsen.*
In de afgelopen 4 maanden heb ik zoveel dingen gedaan, een kajaktrip van 3 dagen, haai gegeten, meegedaan in dansen in de first years show, een Global Concern georganiseerd, discussies gehad, gevoetbald met 3 jongens met maar één been en een jongen in een rolstoel terwijl we zelf geblinddoekt waren, taarten gebakken, meer nationalistischer dan ooit gevoeld, feestjes gehad, gedanst, gelachen, veel gelachen. Natuurlijk nog veel meer, ik was hier immers 4 maanden, maar dit zijn wat kleine dingen uit een lijst van wel een paar duizend punten.
Het voelt alsof ik in een sneltrein leef, dagen lijken een eeuwigheid maar weken gaan oh zo snel. En nu ga ik alweer naar huis en zit ik op 1/4de van mijn UWC-tijd. Het is zo gek, het is nog niet te beseffen en ik wil jullie zo graag uitleggen hoe het leven is hier, maar dat is bijna niet mogelijk. Het leven hier is crazy/awesome/amazing/hard/great/etc./etc. Ik heb me hier het most happy ooit gevoeld, maar ook het slechtste ooit (zoals ik al mild beschreef in de vorige post, het gaat nu overigens vele malen beter!). Het is gek hoe je jezelf hier leert kennen. Maar ook hoe goed je anderen leert kennen. Ik heb vriendschappen gemaakt die zo zo sterk zijn dat ik weet dat ze voor de rest van m’n leven zijn, en dat terwijl we pas 4 maanden hier zijn!
Re-take Italy group, I LOVE THIS PICTURE ANF I REALLY REALLY LOVE THE PEOPLE- Carsten (Norway), Philip (Norway/Canada/China), Siri (Norway) | 6 December

Re-take Italy group, I LOVE THIS PICTURE ANF I REALLY REALLY LOVE THE PEOPLE- Carsten (Norway), Philip (Norway/Canada/China), Siri (Norway) | 6 December

Ik voel me een beetje gek. Ik kijk al heel erg lang uit om naar huis te gaan en nu is het eindelijk zo ver en ben ik best wel zenuwachtig. De vakantie gaat wel helemaal te gek worden. Naast de vele feestjes die ik heb, komen er een hoop RCN’ers naar Amsterdam en we zijn een te gek Nieuwjaarsfeest aan het plannen! Ik kijk er erg naar uit!
Ik denk dat ik even ga proberen wat te slapen,
zie jullie morgen weer in Nederland!
Emma
Ps. Alle foto’s zijn van het Kerstdiner dat we hadden zaterdag. Ik zal volgende keer ook wat foto’s van Sinterklaas posten, want ja, we hebben het gevierd! Thank you Klara, Alejandra en Edmund for the pictures.
Update 11-12-2014 02:34 We hadden net een dansparty waarbij we met een groepje mensen in een soort pashokje door het vliegveld liepen. UWC’ers…. 😉
With my beautiful Colombian, from Colombia, not Columbia.  Daniel (Colombia) | 6 December 2014

With my beautiful Colombian, from Colombia, not Columbia. Daniel (Colombia) | 6 December 2014

With lovely Gautham (India) | 6 December 2014, made by Klara

With lovely Gautham (India) | 6 December 2014, made by Klara

With Inga (Germany) and Maida (Norway/Montenegro) <3 | 6 December 2014, made by Klara

With Inga (Germany) and Maida (Norway/Montenegro) ❤ | 6 December 2014, made by Klara

Solveig (Norway/France) <3 | 6 December 2014

Solveig (Norway/France) ❤ | 6 December 2014

Veronika (Sweden/Poland) <3 | 6 December 2014, made by Klara

Veronika (Sweden/Poland) ❤ | 6 December 2014, made by Klara

Ingaaaaaaa (Germany) | 6 December 2014

Ingaaaaaaa (Germany) | 6 December 2014

One happy Dutch family <3 | 6 December 2014

One happy Dutch family ❤ | 6 December 2014

2 thoughts on “De belangrijkste UWC-woorden: Revise and Reflect

Leave a Reply

