22 th of January 2015: A Day At UWC

DIT IS DUS MIJN SCHOOL! Made by Anna

Flekke, Norway

Lieve allemaal,

School is voor mij nu echt volledig begonnen, de eerste toets zit er al weer op (Chemistry, aai), het opstaan is weer moeilijk, de lunchgesprekken zijn weer leuk, de nachten zijn weer kort en mijn agenda, die staat propvol! Om jullie een kijkje mee te geven in mijn leven heb ik op donderdag 22 januari een soort minuut tot minuut dagboekje bijgehouden van alles wat ik gedaan heb!

7:35 Opstaan Opstaan blijft een van de moeilijkste dingen van de dag, vanochtend werd ik weliswaar wel op tijd wakker en hoefde ik niet te haasten (:

7:50-7:59 Ontbijt Met Development Studies als eerste uur kan je altijd wat langer blijven zitten bij het ontbijt en genieten van je botterhammen met kaas. Geloof me, ik mis Nederlandse kaas…

8:00 – 9:20 Development Studies Development Studies wordt verkocht als het humanitaire deel van aardrijkskunde. Hartstikke leuk dacht ik! Wat interesseren mij al die grondstoffen en watercirkels nou?! Vol goede moed begon ik dit jaar dus met d-studies. Als docent hebben we Daniel, een grote (in alle opzichten) man uit Ghana met ENORM veel passie voor z’n vak. Hij geeft al sinds het begin van het college les hier en hij weet echt waar die het over heeft. Zijn probleem is alleen dat hij maar door blijft praten. Als we beginnen aan een nieuwe diagram over migratie, zijn we 60 minuten later er eindelijk mee klaar na het over nucleaire wapens, Narender (Global Politcs docent), hijzelf en Barbara (zijn vrouw), de voetbalwedstrijd tegen de secondyears (dat was in september), de problemen in Oekraïne en Xi Jinping te hebben.

Global Concern in d-studies lokaal: Mina (Laos), Haja (Western Sahara), Edmilson (Angola), Andres (Peru)

Global Concern in d-studies lokaal: Mina (Laos), Haja (Western Sahara), Edmilson (Angola), Andres (Peru)

9:20 – 9:40 Cookie Break Cookie break, voor veel students ontbijt, is eigenlijk een kleine break tussen de eerste twee lesuren. We hebben 20 minuten om thee te drinken en knäckebröd met jam of kaas te eten.

9:40 – 10:40 Theory of Knowlegde (TOK) TOK is het IB vak. Dit was mijn tweede les en mijn docent is Kåre Dale, mijn huismentor. Kåre is awesome, het maakt hem namelijk allemaal niets uit. Het is een doorgewinterde Noor (hehe), met, hoe kan het ook anders, een hekel aan Zweden. Naja, ik weet niet of hij een hekel heeft aan Zweden, maar zijn opmerkingen… Vandaag hadden we het bij TOK over de foto van de eerste man op de maan, waarop Kåre zegt:

“It’s though to say it, but they actually used a Swedish camera..” – Kåre Dale

Een andere quote van hem vandaag was:

“What colour you ask me to dance, I refuse to do it.” – Kåre Dale

Oké, waarschijnlijk begrijpen jullie er helemaal niets van. Maar goed, dat is hetzelfde als TOK, daar snapt ook niemand iets van. Niemand weet wat het is, niemand weet hoe het uitgelegd moet worden, zelfs de docenten niet. Laten we het er maar bij houden dat we discussiëren over meest random topics.

GC, maar dit is meer om te laten zien hoe onze klasopstelling enzo is.

GC, maar dit is meer om te laten zien hoe onze klasopstelling enzo is.

10:40 – 12:00 Chemistry In mijn IB dag kan Chemistry natuurlijk niet ontbreken. Ik heb Chemistry HL gekozen, in het begin was het allemaal easy peasy, ik had alles wat we deden al in Nederland behandeld. Maaaaaar, halverwege hoofdstuk 1 eindigde mijn ik-ben-eindelijk-eens-slimmer-dan-de-rest-moment. Wat ik in Nederland heb gedaan in 3 jaar scheikunde hebben we hier eventjes in een HALF HOOFDSTUK behandeld… Ik krijg Chemistry van Ashok, een serieuze man uit India, die op z’n tijd eens lacht. Nee, het is leuk, ik vind Chemistry reuze interessant, maar wel verdomd moeilijk.

12:00 – 12:45 Lunch Lunch. Lunch is een van de leukste momenten van de dag. Als je een kort blok hebt het 3de, dan heb je in plaats van 45 minuten wel 65 minuten! Veel mensen gebruiken lunch om te gaan slapen of iets anders te doen, maar daar vind ik het veels te leuk voor! Ik blijf altijd de hele lunch zitten en heb de meest geweldige gesprekken met mensen en er wordt erg veel gelachen. Er worden verjaardagsliedjes gezongen voor mensen (er is namelijk bijna altijd wel iemand jarig) en vandaag werden er ook veel promposals (morgen is prom) gedaan. Qua eten is er voor lunch een heel uitgebreid assortiment, je moet wel geluk hebben wanneer je komt.

Deze snapchats worden nogal veel gemaakt. Laatst liep ik naar het auditorium een sinasappel te eten en Daniel begon keihard te lachen, wat was er zo grappig: "You are Dutch and you are eating an orange.".....

Deze snapchats worden nogal veel gemaakt. Laatst liep ik naar het auditorium een sinasappel te eten en Daniel begon keihard te lachen, wat was er zo grappig: “You are Dutch and you are eating an orange.”…..

12:45 – 14:00 Biology Mijn laatste les vandaag was Biology. We hebben het over DNA en dat vind ik reuze interessant! Het is best lastig met alle namen en dingen in het Engels (zelfde geldt voor scheikunde), maar oké, het is te doen.

14:05 – 14:20 Ski’s ophalen Gelijk vanuit bio zijn Katharina (Norway) en ik naar het Outdoor Department gegaan om de sleutel op te halen van het opslaghok van de ski’s en fietsen. Morgen gaan we namelijk weer cross country skiën en we moesten snel even onze ski’s en stokken ophalen.

14:20- 15:15 DROP Nadat we reuze snel onze ski’s in Norway House hebben gezet zijn we naar DROP gegaan (waar we al te laat voor waren). DROP is een EAC waar we beide in zitten. Met DROP zijn we een school in Ghana aan het opknappen, ik doe de fundraising voor DROP. In de meeting vandaag hebben we de afgelopen week geëvalueerd en  ideeën bedacht voor de toekomst van DROP, mijn groepje kwam met de ideeën om een loterij te organiseren (bedacht door …. , geïnspireerd door …? Juist ja) en nog wat andere dingen om de Flekke-bevolking wat meer te betrekken.

15:15 – 16:25 Thee drinken met Katharina, Nina en Edmilson Ik had 50 minuutjes niets te doen dus toen ben ik vrienden gaan zoeken die thee wilden drinken met me. Uiteindelijk zaten Nina (Norway) en Katharina (Norway) en ik thee te drinken toen Edmilson (Angola) binnen en dronk gezellig wat thee met ons mee. Hij had een date voor prom en wilde heel graag wat advies, zo lief. Nina was trouwens ook weer lekker bezig, want we hadden het over de kolonisatie van Nederland, Frankrijk, Portugal, België, Engeland etc. in Afrika en toen hadden we dit gesprek:

Emma: “Yeah.. That is a black page in our history.”

Nina: “Literally”

16:25 – 17:25 Youth Leadership and Teamwork Ik organiseer dit jaar de Youth Leadership and Teamwork dag op school en daar hebben we een keer per week een meeting over. Voor iedereen is het een EAC, maar voor mij niet (lang verhaal) dus ik doe het volledig vrijwillig 😉 Vandaag hebben we concrete plannen gemaakt en heb ik aangeboden om een workshop te geven. Voor de UWC-applicants uit Nederland; ik ga het glas-in-lood spel doen dat we op onze 2de selectie dag hebben gedaan!

17:30 – 19:00 Diner Diner is net zoals lunch een erg gezellig moment van de dag, lekker eten, veel kletsen en lachen. Vandaag aten we Lapskaus (ik weet nog niet zo heel zeker of ik er wel een foto van bij moet zetten), een typisch Noors gerecht en volgens de Norwegians aan mijn tafel, Thea en Balder, was dit het enige Noorse gerecht dat ze nog een beetje goed konden maken. Het beste waren de kleine, ronde, zachte broodjes van de bakker die we af en toe (heel zelden) krijgen. Met mijn tafel waren de echt op jacht naar die broodjes en elke keer als er iemand van de kantinastaff uit de keuken kwam sprongen we op, maar nu bleek, er zouden geen broodjes meer komen ): Het liefste zit ik diner ook helemaal uit, net zoals lunch. Aan het einde van het diner heb ik Pietro (Italy) even geholpen met een biologie experiment. Ik moet elke dag de kracht van m’n arm meten en dan trainen en zo kijken of dat verbeterd. In ieder geval, ik weet dat ik nu iets van 31,8 kg aan kracht heb ik m’n linkerarm (ofzo, ik snap het niet helemaal).

Random foto van kip (we aten vrijdagavond kip!!!!!!!!!)

Random foto van kip (we aten vrijdagavond kip!!!!!!!!!)

19:00- 19:45 Presentatie voorbereiden Na diner was het een beetje stressen voor mij. Elke donderdagavond heb ik een EAC (vertel ik zo meer over) en we zijn maar z’n vijven, alleen vandaag was Cheyenne (Canada) in Nederland voor de Peace Conference in Maastricht en Magnus (Denmark) was ziek, dus moest ik in deze driekwartier vervanging regelen en hun deel van de presentatie klaar maken.

19:45 Connect Time Elke avond tussen 19:45 en 20:45 moeten we ons even in de dayroom melden. Eigenlijk is het bedoeld om even een praatje te maken met de desbetreffende docent of housmentor, maar meestal is het gewoon even je gezicht laten zien. Veel mensen zijn er op tegen, ze vinden niet dat iemand dit ons kan verplichten en weet ik wat. Maar ik vind het eigenlijk wel prima, ik snap dat ze moeten weten dat we er zijn en vind het altijd wel gezellig om even een praatje te maken met de persoon die ‘connect heeft’. Voor de rest hoeven we helemaal niets op school en zijn we enorm vrij, dus ja.. Alleen op donderdag kan ik nooit lang bij connect zijn en meestal ren ik de trap af, schiet de dayroom in laat m’n gezicht zien en ren vervolgens naar het Haugland Centre.

19:45 – 21:00 Haugland Cosy Evening Haugland Cosy Evening is, zoals de naam al zegt, een EAC in Haugland, het Rode Kruis Centrum. Cheyenne, Magnus, Helen (Armenia), Maja (Poland) en ik organiseren elke donderdagavond een ‘cosy evening’ voor Haugland-patiënten. We geven een presentatie en doen een spel. Vandaag ging de presentatie over muziek en ik heb verteld over Jan Smit, Nick & Simon, Volendam, Guus Meeuwis, ‘onze’ dj’s, het Songfestival afgelopen jaar, Anouk (veel mensen kennen haar, we hebben internationaal succes!!!) en the Voice of Holland. Omdat Cheyenne en Magnus er niet waren hebben Aya (Egypt) en Reda (Morocco) een presentatie geven.

21:00 – 23:30 Promposal Dylan Toen ik terug kwam uit Haugland was mijn kamer leeg. Ik had geen idee waar iedereen was dus besloot ik maar wat mensen te gaan zoeken. Toen ik net uit m’n kamer liep sloop Dylan (United States of America) op z’n tenen door de gang. Ik moest stil zijn en we gingen mijn kamer in, daar vertelde hij dat hij een promposal voor Katharina aan het voorbereiden en of hij de bureaulampen uit mijn kamer mocht lenen. We demonteerde 4 van de 5 lampen, alleen Dasha’s (Russia) heb ik maar gelaten want ik wist zeker dat ik vermoord zou worden als ik die mee zou nemen. We zijn vervolgens naar 204 gegaan en hebben ook die kamer van bureaulampen beroofd. Dylan’s plan was om door de ramen van 101 en 102 de letters P R O M te maken van licht. Eindeloos hebben we dus lampen zitten monteren terwijl Katharina dacht dat Dylan aan het trainen was. Zij had een Norway House Norwegian gathering (we hebben namelijk echt belachelijk veel Norwegians in mijn huis) en zat in 103 en ik stond de hele tijd buiten Dylan aanwijzingen te geven hoe de lampen moesten terwijl zij in de kamer zat naast de kamer waar we bezig waren en me gewoon had kunnen zien. De promposal was gelukt en het was erg leuk!

23:30 – 00:00 Badkamer gesprekken Vlak nadat we alle lampen weer in de kamers hadden terug gekregen kwam Mar mijn kamer binnen en toen zijn we botterhammen met pindakaas gaan eten en daarna naar mijn badkamer gegaan waar Aya (Lebanon/Palestina) en Nina ook waren en hebben we gepraat. Op de een of andere manier eindigen Nina, Aya en ik altijd praten in de badkamer.

Even een random foto tussendoor. Lang geleden, Solveig (Norway/France) en Nina op een van de laatste zonnige dagen. We hebben hier maar 60 zondagen per jaar ):

Even een random foto tussendoor. Lang geleden, Solveig (Norway/France) en Nina op een van de laatste zonnige dagen. We hebben hier maar 60 zondagen per jaar ):

00:00 – 00:45 Thee met Mar Mar en ik besloten een kopje thee te maken en zijn toen naar het boathouse gelopen waar we onder een prachtige sterrenhemel hebben zitten kletsen.

01:00 Slapen Rond een uur of 1 ben ik naar bed gegaan en toen ik de volgende ochtend wakker werd lag er een dikke witte deken over campus, de eerste ECHTE sneeuw!! Daar zal ik later uuuuiiitgebereid over vertellen!

Nu ga ik naar diner!

See you people!

Emma

Leave a Reply

