I’m finding my inner Norwegian

 

THE KNIGHTS, cross country for the first time! Made by Joakim 17/01/15! Tonje (Norway), Elias (Argentina), Hayley (UK), Andres (Peru), Solveig (Norway/France), Edwin (Nicaragua), Katharina (Norway), Emma, Marco (Italy), Ulrikke (Denmark), Maja (Poland), Hilde (Norway), Arne (Norway), Yeison (Colombia) and Mohammed (Iraq)

THE KNIGHTS, cross country for the first time! Made by Joakim 17/01/15!
Tonje (Norway), Elias (Argentina), Hayley (UK), Andres (Peru), Solveig (Norway/France), Edwin (Nicaragua), Katharina (Norway), Emma, Marco (Italy), Ulrikke (Denmark), Maja (Poland), Hilde (Norway), Arne (Norway), Yeison (Colombia) and Mohammed (Iraq)

Flekke, Norway

“Come on Emma, find your inner Norwegian!” Katharina staat een paar meter boven me. We staan off piste en Nina en Katharina zijn naar boven aan het klimmen. Carsten staat onder me een schans te maken van sneeuw en zakt tot-en-met z´n knie in de sneeuw. Waarom doe ik dit? Gaat er in m’n hoofd om, ik heb first aid woensdag en wil dat liever niet bijwonen met een gebroken been. Maar goed, mijn inner Norwegian, daar doen we het voor. Ik struggle met de berg opkomen, maar uiteindelijk zit ik op hetzelfde level als Nina en Katharina, de sneeuw is diep. Carsten heeft ondertussen al z’n jump gemaakt en staat nog steeds veilig op de latten, die Noren toch ook. Maar goed, ik was boven en moest toch echt naar beneden zien te komen. Katharina probeert me op m’n gemak te stellen door te zeggen dat ik gewoon zittend moet gaan en me op een gegeven moment maar moet laten vallen, we zouden allemaal toch vallen. Fijn Katharina, dankjewel, dat stelt me op m’n gemak.. Nadat we onze ski’s eindelijk omgedraaid hebben weten te krijgen maakt Nina het allemaal nog even iets erger door te zeggen dat ze dit deed toen ze 6 was en ik het dus zeker zou moeten kunnen. Maar lieve Nina, jij skiet al sinds je tweede, ik sinds 2 dagen geleden.

Skiing in Norddalen 25-01-2015 made by Hayley

Norddalen (25/01/15), we are those small people! Picture made by Hayley

Zo klein mogelijk liet ik mezelf naar beneden glijden op de ski´s. Mijn ski’s, cross-country (launglaufen) ski’s, zijn daar niet voor gemaakt, maar ach. Op een gegeven moment viel ik, natuurlijk, en terwijl ik daar lag, op mijn zwakste moment, begon Carsten sneeuwballen naar me te gooien en opende daarmee het reuze sneeuwballengevecht. Dat was nogal een opgave met ski’s aan je voeten en zodra ik omgevallen was sprong het dochtertje van de economiedocent (die nam ons namelijk mee skiën) op me om me de volle laag te geven: “I got you! I got you!” vervolgens was ze iedereen tegen Carsten aan het opzetten, wat erg grappig was. Dit leverde allemaal erg grappige taferelen op, zoals je kunt zien op de foto hieronder.  Aan de linkerkant van de foto zie je Carsten’s arm en Nina, die omgevallen was, in de sneeuw zitten. Ik lig op de grond (blauwe jas en rode broek) en word volledig ingepeperd. Inga (Germany) in het geel en wit probeert omhoog te komen en Reda (Morocco) staat naast haar een sneeuwbal te gooien. Katharina stond boven op de berg ons te bekijken van een afstandje zodat ze veilig stond voor de sneeuwballen.

ingepeperd ski

Ik ben nu drie keer gaan skiën, of, eigenlijk is het niet het skiën zoals wij in Nederland kennen. In Nederland is downhillskiën bekend als ‘skiën’, maar in Noorwegen (of in het Engels) valt langlaufen ook onder de ski-categorie. Op school hebben we enorm veel cross-country, zo wordt dat genoemd, equipment en we hoeven maar 15 minuutjes te rijden om bij echt echt goede sneeuw te komen. De eerste keer was op 17 januari met mijn Ridderne EAC groep (‘the Knights’) zoals ik hier beschreef. De week daarop gingen we naar Langeland, een 40 minuten rit maar met nóg meer sneeuw en een hele mooie baan. We hebben een 3 km tocht gemaakt en het ging best prima. Toen we terug kwamen hing er op het noticebord een briefje dat onze economiedocent elke zondag wat leerlingen mee neemt om te gaan skiën en Carsten, Katharina en ik schreven ons gelijk in!

Die zondagochtendvroeg stond Katharina alweer in mijn kamer. Nina, mijn roommate, stond eerst op de wachtlijst, maar mocht nu toch mee. Ik kreeg een wollentrui van Katharina te leen en snel liep ik even naar Carsten’s kamer om te kijken of hij al wakker was. Een paar minuten later stonden we met z’n vieren klaar om te gaan. We hadden onze ski’s de avond daarvoor al opgehaald uit het ski/fietsenhok en konden daarom uitgebreid ontbijten. István, economiedocent (Hungary), zijn dochtertjes (Hungary), Hayley (UK, volunteer), Erik (Sweden, volunteer) Carsten (Norway), Katharina (Norway), Nina (Norway), Stina (Norway), Inga (Germany) en Reda (Morocco) waren mijn mede-tripgenoten en zoals je ziet, dat waren eerrugh veel Noren. Het was moeilijk, want ze zijn echt enorm goed, maar dan leer ik wel meer. Hier een paar foto’s van de trip gemaakt door Hayley!

Vlak voor mijn val toen ik te snel bergafwaarts ging.

Vlak voor mijn val toen ik te snel bergafwaarts ging.

Erik (Sweden), hoe het wél moet

Erik (Sweden), hoe het wél moet

Inga (Germany), skiing for the first time!

Inga (Germany), skiing for the first time!

Katharina, the real Norwegian

Katharina, the real Norwegian

Katharina

Katharina

Reda before...

Reda before…

... and after

… and after

Het is trouwens erg jammer dat ik geen foto heb van de Noren want ze zagen er echt verschrikkelijk Noors uit. Carsten droeg z’n Noorse wollen trui, een muts met de Noorse vlag en een Noorse vlag col, hij is echt heel erg goed in skiën want hij heeft jarenlang biatlon (skiën en schieten) als sport gedaan. Daarnaast is hij ook nog eens lang en blond, net zoals Nina die er met haar lange blonde vlecht ook verschrikkelijk Noors uit zag. Verschillende culturen leren kennen noemen ze dat op UWC?

Foto van de tweede skitrip

Foto van de tweede skitrip

Vorige week vrijdag konden we ook schaatsen! Ik ging niet mee want ik was skiën maar ik wilde heel graag op zaterdag gaan alleen er was regen gevallen vrijdagnacht dus het kon niet meer ): Hopelijk snel weer!

Ha det bra!

Emma

Ps. Ik had First Aid vandaag en heb het bijgewoond zónder gebroken been!

Leave a Reply

