ARE YOU CHOKING?!

Student Village in winter (: made by Klara

Flekke, Norway

Nee, geloof me, ik wil liever geen antwoord op die vraag. Ook al heb ik die vraag afgelopen week nogal vaak gesteld. Net zoals de zin: “Hello, my name is Emma, I’m a first aider and I’m trying to help you.” Huh? Wacht even, Emma een First Aider? Wanneer is dat gebeurd?! Afgelopen week dus!

De foto in het begin is onze ‘student village’ toen het net begon te sneeuwen. Nu is er al veel meer sneeuw! De foto is genomen door Klara (Sweden)! Het oranje huis is Finland House, het blauwe huis aan de rechterkant is Denmark House, het licht blauwe/groene huis met balkon is het huis van de housementor van Finland House en het huis daarachter is Norway House! (:

Afgelopen week was het weer project week (PBL) en voor de firstyears betekende dat dat we onze first aid course en MUN hadden. De secondyears hadden wel een gewone PBL, sommigen hielpen met onze PBL’s en anderen zijn gaan skiën of klimmen of zoiets!

Op woensdag hadden we onze eerste dag van First Aid. Ik had erg veel zin in de course en wil heel graag een first aid’er worden volgend jaar. Maar, natuurlijk, werd ik ziek de avond voor first aid. Ik kreeg van mijn Russische roommate en haar vriendin uit Kazachstan wat medicijnen van de jongen uit Oekraïne (een thee, groen gekleurd) en moest naar bed gaan. Om 9 uur lag ik dus in bed en toen kwam Katharina (Norway) binnen om ons te vertellen dat ze een hoorn had (ja, dat instrument) en terwijl ze aan het skypen was met haar vriendin thuis (in mijn kamer) begon ze de hoorn te spelen. Ja. In mijn kamer. Ik was ziek. Maar goed, ik vond het prima, zei ik, maar het werd eerlijk gezegd steeds irritanter totdat Nina (Norway) me oordoppen gaf en ik niets meer hoorde en ik gelukkig bijna geen last meer had van het skypegesprek dat Katharina en Philip (China/Canada/Norway) hadden met Katharina’s vriendin, Katharina’s hoorn en de Middle-Eastern gathering die er in mijn kamer was. Soms is campus toch best wel irritant…

Maar First Aid, daar hadden we het over. Op de eerste dag werden we in groepjes ingedeeld. Dylan (USA) en ik werden ingedeeld in, jawel, groepje 7 (seven, always seven) en met ons groepje seven waar ook onder andere Siri (Norway), Veronika (Sweden), Melvin (El Salvador), Daphnie (Israel) en Edwina (Namibia) in zaten, hebben we de hele dag EHBO-les gekregen van Jasmine (Singapore), Fouad (Morocco) en Amelie (Norway). We leerden de basis stuff zoals DR.ABC en CPR (reanimatie, erg fijn als je ziek bent).

De volgende dag hadden we 10 workshops waarin we van alles hebben geleerd over bloedwonden, stroke and epilepsie, hyperthermia en dronkschap (nuttig 😉 nee, hoor, grapje mam!), diabetes, verbanden/mitella leggen, brandwonden, CPR, strain/sprain en dat soort dingen, hartaanvallen en stikken, vandaar ook de titel. “ARE YOU CHOKING?!” Dat is de eerste vraag die je stelt 😉 De dag werd afgesloten met een quiz tegen groepje zeven maar die eindigde helemaal gelijk alleen kregen zij een stupid bonusvraag en wij niet, maar toen hebben we wel de chocolade gedeeld (:
First Aid Fouad, Jasmine and Amilie

De laatste dag van First Aid stond in het teken van examens. ‘s Ochtends hadden we theorie (zo lekker, om 8 uur ‘s ochtends) en ‘s middags situaties. Eerst moesten we CPR doen en daarna een gebroken collarbone behandelen. Daarna was het tijd voor onze situatie, Eduardo (Panama) kwam uit E-building rennen en wij gingen naar binnen daar. Ik ontdekte brand en nog veel meer in het chemistry-lab en we gingen naar binnen. Daar was het in een woord CHAOS. Ik zal niet teveel verklappen voor de mensen volgend jaar, maar er was veel paniek en veel slachtoffers, maar vooral erg cool! (:

fjord winter klara

En dan MUN, het tweede deel van mijn PBL. MUN staat voor Model United Nations en we speelden 3 dagen lang de UN na. Iedereen werd ingedeeld in councils en ik zat in Security Council, daar proberen ze de internationale vrede en veiligheid te behouden. Wij bespraken de onderwerpen Response to the regional threat by the Islamic state on the Middle East en Peace talks between Russia and Ukraine. Iedereen kreeg een land toegewezen en ik was de delegate of the French Republic, wat betekende dat ik, omdat ik in Security Council zat, VETO recht had samen met the United States of America (Andreas – Norway), United Kingdom (John – Kenya), Russia (Nimra – Pakistan) en China (Cedric – Madagascar). Dat is altijd mooi meegenomen.

P5 -1 countries in MUN. John, Emma, Nimra and Cedric

P5 -1 countries in MUN. John, Emma, Nimra and Cedric

Ik had me niet heel goed voorbereid op MUN. Ik had wel wat research gedaan en wist wie mijn allies waren, maar ik stond niet zeker in mijn schoenen. Dat is zonde want een MUN is veel leuker als je weet waar je het over hebt. Toekomstige delegates, BEREID JE PLEASE GOED VOOR OP MUN! Deels door dat, maar merendeels doordat ik ziek was heb ik de drie dagen in Security Council een beetje voor me uitgestaard en veel geluisterd en niets gezegd. Uiteindelijk heb ik de award voor de most dedicated delegate gekregen omdat ik, ondanks dat ik erg ziek was, er toch was. Ja ja.

Ally picture. France (Emma), Germany (Veronika), Ukraine (Antonia) and UK (John)

Ally picture. France (Emma), Germany (Veronika), Ukraine (Antonia) and UK (John)

Over MUN zelf wil ik eigenlijk niet teveel verklappen voor toekomstige delegates, maar ik kan vertellen dat het drie dagen waren vol met eindeloze discussies, vurige strijden, sneeuwballen, publiciteitsstunts, foto’s, akkoordjes gooien, VETO’en, oorlog verklaringen, drugsdeals, awesome briefjes, propaganda, net geklede mensen en heerlijke argumenten. In mijn council Sven Herman (Norway) representeerde Lebanon en was erg grappig dus ik heb veel gelachen!

Big part of Security Council, China (Cedric), Germany (Veronika), Russia (Nimra), France (Emma), Lebanon (Herman), Syria (Cheyenne), Iraq (Andres) and UK (John)

Big part of Security Council, China (Cedric), Germany (Veronika), Russia (Nimra), France (Emma), Lebanon (Herman), Syria (Cheyenne), Iraq (Andres) and UK (John)

Over de briefjes wil ik nog wel wat zeggen. Ik heb zo enorm veel briefjes geschreven met mensen (Katharina, Mar, Tao, Khorsid, Carsten, Philip, Tao, Veronika, Nina, Erik en ga zo maar door). De briefjes waren alles behalve serieus (zo citeer ik een briefje van Erik (Sweden) naar mij: bier en titen a.u.b. Hij heeft een Belgische vriend ;)). Het eerste briefje dat ik schreef werd gelijk onderschept door de pers en op twitter en Facebook gezet. Het is een briefje naar Katharina die the Kingdom of the Netherlands vertegenwoordigde in de discussie over de legalisering van marijuana.

Note to Katharina

MUN werd afgesloten met de General Assembly. Daar hielden we een debat over de millennium goals samen met de andere leden van je delegatie. Dat waren de mensen die hetzelfde land vertegenwoordigden in andere councils. The delegation of the French Republic bestond uit Tao (UK), Khorsid (Iran) en mij. De General Assembly was AWESOME. Ik heb wiet gedealt, de USA geholpen oorlog te verklaren aan Noord-Korea, Noord-Korea heeft oorlog verklaart aan de USA en eigenlijk de rest van de wereld, Lebanon werd (zoals gewoonlijk) de zaal uitgezet en er gebeurde nog veel veel meer! (:

Nu zijn we ondertussen al bijna een week verder en de afgelopen week ben ik niet naar school gegaan. Ja, de flu heeft ook mij gegrepen, ja, mij. Ik ben nog nooit ziek geweest en nu kom ik naar Noorwegen en ik word ziek…

Volgende week gaan we op skiweek, dat gaat zo zo zo awesome worden! Dus daar kijk ik erg naar uit! (:

The delegate of the French Republic hopes for a fruitful debate and would like to yield the floor back to the Chair.

Ps. Lieve applicants van dit jaar, jullie weten nu of jullie wel of niet door zijn naar de volgende ronde van dit jaars selectie! Hopelijk is het goed nieuws, maar anders, niet getreurd en probeer het volgend jaar gewoon nog een keertje! Als jullie nog vragen ofzo hebben, stuur me een mailtje (emmasarvaas@gmail.com) of plaats een reactie! (:

Ps 2. Fotocredits to Klara, Daphnie and Marja!

Ps 3. Hier een hele hoop foto’s!

 

 

Prom with Maida

Prom with Maida

Italy 3.0

Italy 3.0

the delegation of the French Republic (Khorsid-Tao-Emma)

the delegation of the French Republic (Khorsid-Tao-Emma)

Again

Again

The delegates of the Kingdom of the Netherlands and the real Dutchie and the real Dutch stuff (Katharina - Emma - Ket)

The delegates of the Kingdom of the Netherlands and the real Dutchie and the real Dutch stuff (Katharina – Emma – Ket)

Emma en Mar (:

Emma en Mar (:

With John! He is awesome

With John! He is awesome

Danieeeeelll, my coolest Colombian

Danieeeeelll, my coolest Colombian

GGGGGGGG

GGGGGGGG

2 thoughts on “ARE YOU CHOKING?!

Leave a Reply

