Keeping up a Dutch tradition

Grouppicture after finish Alberto

Beitostølen, Norway

Lieve allemaal,

Van de ene skiweek ga ik gelijk weer door naar de andere. 2 weken geleden kwam ik terug uit Stryn waar we onze skiweek hadden en nu zit ik alweer in Beitostølen, een andere plaats in Noorwegen. Ik ben hier voor Ridderrennet, een van de grootste sportevenement voor gehandicapten. Een week lang helpen in een restaurant, skiën en gezelligheid!

De foto in het begin is gemaakt op 12 maart vlak nadat Alberto (Spain) over de finish kwam na zijn 10 kilometer tocht langlaufen.
Boven v.l.n.r.: Ulrikke (Denmark), Mar (Netherlands), Alberto´s guide (Norway), Solveig (Norway/France), Alberto, Emma, Maja (Poland), Hilde (Norway), Katharina (Norway)
Onder v.l.n.r.: Tonje (Norway), Edwin (Nicaraçua), Elias (Argentina), Hayley (UK), Melvin (El Salvador)
Niet op de foto: Yerson (Colombia)

Zondagmorgen vertrok er een busje vanaf college bepakt met 10 leerlingen, 4 begeleiders, ski´s, een zitski, een skilator (ski´s+ rollator), grote tassen en muziekinstrumenten richting het oosten van het land. De rit naar Beitosølen, de plaats waar Ridderrennet gehouden wordt, zou rond de 7 uur duren en we waren al helemaal voorbereid met lunchpakketten, spotify playlists, boeken en papier om student council election speeches te schrijven, maar, de reis duurde gelukkig iets minder lang dan gedacht en binnen 5/6 uur waren we al bij ons appartement.

Maar laten we even terug gaan naar het begin, wie, wat, waar en vooral waarom? Zoals ik al vertelt heb maak ik deel uit van de Ridderne EAC waarmee we allerlei coole dingen doen (klik hier om te lezen). Om in de EAC te komen moesten we ons aanmelden met een motivatiebrief en gelukkig ben ik daar ingekomen. Een van de doelen van de EAC is om ons voor te bereiden op Ridderrennet, maar om daar heen te gaan moesten we nóg een aanmelding schrijven. Ook dit keer was ik een van de gelukkigen en daarom zat ik samen met Mar, Katharina, Solveig, Ulrikke, Elias, Melvin, Yerson, Alberto en Maja in het busje (:
Ridderrennet is, op de Paralympische Spelen na, het grootste sportevenement voor gehandicapten ter wereld en wordt gehouden in Noorwegen. Er worden wedstrijden gehouden in langlaufen, downhill skiën en snowboarden. Het vindt allemaal plaats in Beitostølen, een prachtige plaats!!!

Een van de løpes (:

Een van de løpes (:

Melvin, Yerson, Maja, Alberto en Edwin zouden gaan mee doen in de competities en Mar, Katharina, Solveig, Ulrikke, Elias en ik gaan mee als vrijwilligers. We moeten helpen in het restaurant. Elke dag zijn er 3 maaltijden en wij zijn opgedeeld in drie groepen en moeten elke dag een maaltijd doen. Voor ontbijt en diner is onze hoofdverantwoordelijkheid om mensen langs het buffet te helpen gaan, vooral de mensen die blind zijn. Voor lunch wordt het eten geserveerd en moeten we mensen helpen een tafeltje vinden en daarna ook serveren en opruimen.  Persoonlijk vind ik ontbijt de leukste shift, het is een lange shift, van 7 tot 10 uur in de ochtend, maar daarna krijg je het lekkerste ontbijt ooit met Noorse wafels, vers brood, yoghurt, fruit, 3 soorten ei, spek, zalm, alles. Als je een shift het gewerkt in het restaurant mag je eten wat er was, als je diner hebt heb je dus gelukt want de toetjestafel is immens groot. Toch is ontbijt mijn favoriet want jij en de mensen zijn nog fris en zodra je klaar bent met ´werken´ heb je nog de hele dag voor je.

Melvin doing the 10 km

Melvin doing the 10 km

De dagen hier worden dan ook goed besteed! We hebben langlaufski´s meegenomen van school en kunnen vanaf het hotel een bus of auto nemen naar het stadium waar langlauftracks van 2, 5, 10 en 20 km zijn. Er gaan de hele dag bussen en het is maar een 5 minuten rit. Het is heel grappig want dit hele evenement wordt eigenlijk verzorgd door het Noorse leger, dit omdat het oorspronkelijk is opgestart door een blinde man die kon skiën omdat hij de tracks van de legertrucks volgde en daarom aan het leger vroeg of ze een sportevenement met hem wilden organiseren voor blinde mensen. De soldaten zijn de hele dag in hun camouflagepakken en doen van alles, ze rijden mensen naar het stadium en terug, skiën met mensen, staan met fruit en drinken langs de kant van de tracks en ga zo maar door. De soldaten zijn erg chill en we hebben al wat vrienden gemaakt!

Dancing the macarena

Dancing the macarena

Dancing the macarena 2

Dancing the macarena 2

Naast het hotel (de kern van dit evenement) is een downhillpisté en Ulrikke, Solveig, Mar en ik hebben het voor elkaar gekregen om tot nu toe elke dag te downhillskiën! De eerste 2 dagen had ik alleen wel schoenen in maat 42, maar ach, wat maakt dat nou weer uit als je naar beneden kunt gaan op zulke prachtige pistén in dit prachtige weer! ((:

De wedstrijden zijn ook erg leuk, wij, als een grote UWC-delegation moedigen niet alleen onze eigen sporters aan, ook alle andere participants! Dat wordt met groot gejuich in ontvangst genomen en nadat we de macarena aan het dansen waren op ski´s (zie foto´s) werd ons gevraagd of we zaterdag bij het GROTE evenement willen dansen, aaai…

Ik ga deze blogpost afsluiten want ik moet weer terug naar het hotel want we hebben afgesproken met een van de soldaten om een potje biljart te spelen. Als ik terug op campus ben zal ik nog een goed bericht hier over schrijven en lekker een potje reflecteren, maar voor nu ga ik nog even goed van mijn laatste dagen hier genieten, want een ding wil ik jullie mee geven, HET IS HIER AWE-SOME!!!!!!! ((:

Veel liefs,

Emma

Ps. Sorry voor de rommelige post…

Ps 2. Ridderrennet is een Nederlandse traditie want Marijn is vorig jaar gegaan, Emma het jaar daarvoor en volgens mij zelfs nog meer Dutchies before that!!

One thought on “Keeping up a Dutch tradition

Leave a Reply

