Search and Rescue Course en mijn 17de verjaardag

received_1096079840408960

Flekke, Norway

Lieve allemaal,

Er is weer zoveel gebeurd de afgelopen tijd! Vrijdag ben ik samen met 9 andere First Aid’ers (5 Noren (Carsten, Nina, Katharina, Sven Herman en Maida), een Zweed (Klara), een Irani (Khorshid), een Moldaviër (Dan) en een Congolees (Désirée)) en Hayley (de vrijwilliger uit de UK) naar Nestholmen gegaan. We gingen naar een Red Cross Search and Rescue Course! Toen we aankwamen was het aan het sneeuwen, ja ik weet het, sneeuw in eind april!! We moesten onze tent opzetten, het was een grote ronde leger tent waar we met z’n dertienen in sliepen. Wij zijn 11 van school en dan 2 leiders, Max (half Noors en half Duits, dus ik heb m’n Duitse skills geoefend) en Catharine, beide geboren in 1998 😮 Erik was onze andere leider,  maar hij sliep niet in de tent.

Our groupleiders, Catharine and Max (picture taken by Klara)

Our group leaders, Catharine and Max (picture taken by Klara)

Na afloop gingen we naar dinner en daarna werden we opgedeeld in groepen (wij waren gewoon een groep) en hebben we geleerd te werken met kaart en kompas en hebben we knopen leren maken. In de nacht hadden we nachtshifts om op het vuur te passen en Carsten en ik hadden onze nachtshift van half 3 tot half 4 en hebben scheikunde geleerd, ik heb m’n boek voor m’n EE gelezen en we hebben gezellig gekletst. (:

De volgende dag gingen we, nadat we een goed ontbijt hebben gehad, op pad. We werden een paar minuten met de bus gereden naar een plaats waar we werden afgezet. Via een walkietalkie hadden we contact met de mensen in het contactcentrum en moesten we coördinaten opvragen. Met die coördinaten moesten we een weg zien te vinden naar de post. We liepen en liepen en zijn door moerassen gelopen en de weg kwijt geraakt en we konden het maar niet vinden… Uiteindelijk kwam er een Red Cross man die ons vertelde waar het was. Het was een witte emmer in de sneeuw.. Tsja,, maar oke het was gevuld met snoepjes, dus dat was wel leuk!

Max and another random person (taken by Klara)

Max and another random person (taken by Klara) (+ mijn arm, yeaah)

We hebben de hele dag door coördinaten opgevraagd, gewandeld, gezocht en veel dingen geleerd. Aan het einde van de dag hadden we voor meer dan 7 uur gelopen door regen, hagel en sneeuw en hebben we door moerassen gelopen en door sneeuwlagen die soms tot onze knieën en heupen kwam en hebben we bergen beklommen en het was zo leuk! Ik had het wel erg erg koud, zoals je op de volgende foto kunt zien:

I was cold at the end of the day..

I was cold at the end of the day..

Na een warme douche zijn we naar het huis gegaan waar we aten enzo en daarna hebben we soldatenpasta (vacuum gezogen eten en dan warm water erbij) en veel andere dingen voordat we naar diner gingen (hamburgers en kippenpootjes :o). ‘s Avonds moesten we naar de communicatieroom om te zien wat zij allemaal doen, alleen ik had geen schoenen want die waren compleet doorweekt dus gingen Nina en Dan mij op een van de First Aid manieren daar heen brengen, maar dat faalde volledig en dus ben ik op de rug van Erik daar heen gebracht, gnegne. We moesten erg lang wachten omdat ze de presentatie in het Engels moesten voorbereiden en dus hebben we vlechten in elkaars haar gemaakt (Carsten heeft mijn haar leren invlechten) en gaven we massages (:

20150425_210132

Waiting

20150425_21023320150425_210233(0)20150425_21023620150425_210236(0)20150425_210238

Grouppicture!

Eigenlijk zouden we ‘s avonds op een hike moeten maar het was afgezegd want alles wat nat en ze konden ons niet uitsturen met natte kleren. Daarom zijn we maar gewoon naar bed gegaan. Om 6 uur ‘s ochtends hadden Carsten en ik onze nachtshift totdat we om half 8 opstonden, de tent op hebben geruimd en na ontbijt weer zijn gaan hiken.

Erik making fire (taken by Klara)

Erik making fire (taken by Klara)

Katharina (taken by Klara)

Katharina (taken by Klara)

The tent (taken by Klara)

The tent (taken by Klara)

Onze eerste stop was bij een boot en we gingen het water op om met binoculars onder water te kijken en te zoeken naar dingen. Erg cool! De rest van de dag verliep erg soepel vergeleken met de vorige dag. Ik heb erg veel geklommen en dat vind ik echt heel leuk dus daar was ik blij om. Het was heel grappig want ik had mijn oranje unoxmuts op en toen ik aan het klimmen was moest er altijd iemand mij zien en ze zagen altijd een oranje stip in de sneeuw (: Ik zag de mensen op de grond niet, maar ik zal wel Sven Herman en Carsten die ook op de berg aan het zoeken waren.

Aan het einde van de dag moesten we snel terug want de bus ging vertrekken en toen hadden we een van de gaafste hikes die ik ooit in m’n leven heb gemaakt. We klommen over, door en langs een rivier zonder pad en het was ZO COOL!!

Ik lig in een zelfgemaakt brancard terwijl Sven Herman CPR op mij uitoefent en Katharina mond op mond beademing doet (taken by Klara)

Ik lig in een zelfgemaakt brancard terwijl Sven Herman CPR op mij uitoefent en Katharina mond op mond beademing doet (voor de foto, geen zorgen jongens) (taken by Klara)

En dat ben ik (taken by Klara)

En dat ben ik (taken by Klara)

De course was zo super gaaf! Ik ben erg blij dat ik het gedaan heb en ik heb zoveel geleerd en gedaan (:

De volgende dag was het 27 april en nee, dat betekend niet alleen dat het Koningsdag was, maar ook dat het mijn verjaardag was! Verjaardagen op campus zijn erg leuk! In kantina werd er door de hele school voor me gezongen, erg gênant, maar wel leuk. ‘s Avonds hadden we een housemeeting en hebben we capture the flag (soort levend stratego) gespeeld in Student Village en daarna was ik uitgenodigd door de economiedocent voor het Economic Event. (Lees de email: Dear Economics Student, (Happy Birthday, Emma, feel free to come)). Ik heb geen economie, ga mijn EE (profielwerkstuk) niet in economie schrijven en heb verder geen band met de docent. Maar werd toch uitgenodigd omdat ik jarig was (er was ook een ander meisje jarig trouwens en zij werd niet uitgenodigd? En Larry, onze rektor was ook jarig, jaja). We moesten formeel gekleed komen en ondanks dat ik geen economie heb was het erg leuk en ik heb veel geleerd!

Op een gegeven moment werd ik ontvoerd door wat mensen en werd ik ‘gemarteld’ omdat ik de grootste misdaad in de eeuw had gepleegd. Ik was jarig op de verjaardag van de koning. Ik werd over campus geleid door Inga en Veronika en eerst moest ik iemand een knuffel geven, dat was Erik. Later moest ik weer iemand een knuffel geven, dat was een boom. Verder heb ik nog in de fjord gestaan (op één been, springend), jumping jacks met schoenen aan m’n handen, heb ik meer bomen geknuffeld en zelfs gekust, ben ik nog een keer in de fjord beland, heb ik staan dansen, heb ik pi moeten opzeggen en uiteindelijk belandde ik in Swedish Classroom waar erg veel mensen waren (: Er waren brownies en wafels en veel lieve mensen en het was erg erg leuk!!

Dankjewel lieve mensen voor mijn verjaardag, ik apprecieer  dit heel erg ♥
Thank you sweet people for my birthday, I really appreciate it ♥

Carsten and Emma in their natural habitat (taken by Klara)

Carsten and Emma in their natural habitat (taken by Klara)

3 thoughts on “Search and Rescue Course en mijn 17de verjaardag

  1. Esther says:

    Waterproof Empie! In de zomer ontvoer ik je naar de bergsportwinkel voor een decent paar schoenen en een regenbroek!

Leave a Reply

