Graduation en Svanøy

11017198_1009426132403680_713307534582228907_n

Flekke, Norway

Hier is hij dan, de beloofde post over graduation en Svanøy. Ik had geen zin om te schrijven over graduation omdat het gewoon iets te pijnlijk was, het was een zware dag…

De campus was zo druk. Op vrijdag waren er nog leirskule kinderen en toen kwamen er opeens zoveel ouders en dat was zo gek… Op vrijdagavond hadden de second years een diner in Flekke en de ouders zouden op school eten. DROP organizeerde dat diner en dus heb ik, ondanks dat ik niet in DROP zit, de hele vrijdag staan koken. ‘s Avonds was het diner en daarna de Parent Show waarvan ik ook in de organisatie zat en er zelf in op trad met Bollywood (eeerruuhg leuk).

Zaterdag 23 mei was de laatste dag van de second years hier op UWC. In de morgen moesten eerst alle houserepresentatives en wat vrijwilligers naar Flekke om het diner van de tweedejaars op te ruimen. Daarna ben ik naar brunch gegaan en gelijk daarna moesten we al omkleden voor de ceremonie. Het ging zo snel!

Graduation ceremonie. Foto gemaakt door Anna (Iceland). Van links naar rechts: Sven Herman (Noorwegen), Amanda (Sweden), Ines (Finland). Nieuwe rij: Nina (Noorwegen), Amanda (Zweden). Nieuwe rij: Maida (Noorwegen), Katharina (Noorwegen), ik. Nieuwe rij: Philip (Canada, China of Noorwegen), Tao (Verenigd Koninkrijk), Carsten (Noorwegen). Nieuwe rij: Siri (Noorwegen)

Graduation ceremonie. Foto gemaakt door Anna (Iceland). Van links naar rechts: Sven Herman (Noorwegen), Amanda (Zweden), Ines (Finland). Nieuwe rij: Nina (Noorwegen), Amanda (Zweden). Nieuwe rij: Maida (Noorwegen), Katharina (Noorwegen), ik. Nieuwe rij: Philip (Canada, China of Noorwegen), Tao (Verenigd Koninkrijk), Carsten (Noorwegen). Nieuwe rij: Siri (Noorwegen)

De ceremonie was mooi en pijnlijk. Ik heb hard gehuild en na de ceremonie moesten we afscheid nemen en gelijk daarna vertrokken de bussen, bijna alle second years, de mensen met wie je een jaar samen hebt gewoond, zijn weg…

10556901_940723015992745_539073344511017278_o

Graduation, de second years zitten en Larry heeft een speech

Na afloop voelde ik me leeg. Ik had geen idee wat te doen en had ook helemaal geen zin om iets te doen of om terug te gaan naar mijn kamer. Het was in een klap rustig op campus. ‘s Avonds was de finale van het Eurovisie Songfestival, we hebben dat met een groep mensen gekeken. Erg nationalistisch, maar niet vollop. De sfeer was een beetje bedompt en hoe hard we ook probeerde het leuk te maken, niemand was echt vrolijk. Mijn ogen deden te veel pijn van het huilen om naar Eurovision te kijken.

De volgende video is de Graduation video gemaakt door studenten hier. Mijn voeten zijn één keer zichtbaar, wiehoee 😉 Het is wel een erg leuke video dus zeker de moeite waard om even te kijken.

De dag na graduation zijn we met alle first years naar Svanøy gegaan. Svanøy is een eiland met een deerfarm waar we voor biologie en Environmental Systems and Societies (soort Algemene Natuurwetenschappen) experimenten moesten doen bij de kust. De hele bedoeling van ons naar Svanøy brengen was om ons gewoon even weg van campus te krijgen en ons aan iets anders te laten denken.

11295658_1009425605737066_2875413713136138894_n

Een groepje physics students mochten in de ochtend de deers voeren. Alexis (Zweden en Zwitserland), Carsten (Noorwegen) en Anne (Noorwegen) op de foto

We gingen per boot naar het eiland en toen we daar aankwamen heb ik gelijk mijn bio onderzoek moeten doen. Daarna gingen we naar de deerfarm waar we soep kregen en hebben gechilld. We moesten een tekenopdracht doen en daarna zijn we naar de deers gegaan om ze te aaien! (: We moesten ook hout verslepen en opstapelen wat eigenlijk erg leuk was!

11312846_941191452612568_8669731047206594072_o

Sven Herman (Noorwegen) en Marco (Italië)

Toen we terug kwamen hadden we een heeeel lekker diner en hebben we een beetje geslapen, gekletst en rustig aan gedaan.

11295658_1009426085737018_4481190611199646023_n

Erg productief

Nadat we een presentatie hadden gekregen over het eiland en de farm was het tijd voor Jelena (biologiedocent, Kroatië), Balder (Noorwegen) en mij om te gaan duiken! Ondanks dat het water echt vreselijk koud is (de laatste keer dat ik ben gaan duiken was in Tanzania…) durfden we het toch aan om naar seacreatures te zoeken. Uiteindelijk viel het best mee hoe koud het was, een beetje maar wel te doen. Het duiken zelf was zo zo zo zo zo leuk! Het was dan wel snorkelen, niet duiken met flessen, maar toch.

11289444_941191672612546_8560579253780973524_o

Staand: Andreas (Noorwegen/Peru), Franco (Uganda), Gautham (India) en de man van de deerfarm. Zittend: Balder en ik

Toen we terug naar de boot moesten had iemand onze schoenen al meegenomen en konden we niet naar beneden (en we hadden enorm zware tassen). Dus toen boodt de man aan om ons met de tractor naar beneden te rijden! Marco kwam net aangerend met onze schoenen dus toen ging hij ook mee in de grijper van de tractor, het was zo cool! (: Toen we aankwamen bij de pier was de boot daar nog niet en uiteindelijk hebben we 1,5 uur moeten wachten voor de boot. We hebben toen een danceparty gehouden, erg leuk! Om half één ‘s nachts kwam de boot (maar het is dan nog steeds licht, dus geen probleem ;)) en om 2 uur waren we terug op campus. Het was een leuke dag! (:

Balder, ik en Marco in de tractorgrijper (:

Balder, ik en Marco in de tractorgrijper (:

Verder ben ik afgelopen weekend wezen kamperen met Siri, Carsten en Philip! We gingen naar een plaats relatief dicht bij school, maar toch weg van campus. Het enige nadeel was dat op zaterdag Carsten en ik terug moesten naar school voor een presentatie over universiteiten. Maar verder was het top! (:

Sorry voor de chaotische en gekke post. Volgende keer zal ik iets schrijven vanuit een andere plaats dan Flekke. Vrijdagmorgen vertrek ik namelijk naar Galdhøppigen, de hoogste berg van Noorwegen!

Over een paar weken ben ik weer in Nederland,

Tot snel!

Emma

Leave a Reply

