De Nederlandse toerist

xxx5

Kristiansand, Norway

Ik wist niet dat Noorwegen zo zonnig kon zijn. Sinds Nina en ik naar het zuiden zijn afgereisd is het weer opeens veeeeeel beter! Hier mijn tweede update van mijn reis door Noorwegen. Op dit moment zit ik op het vliegveld van Kristiansand bepakt met de meest rommelige handbagagetas die je ooit in je leven zult tegenkomen. Er zitten onder andere 2 truien, een jas, een camera en wel honderd opschrijfboekjes in en er hangt een paar schoenen aan. Hopelijk kom ik het vliegtuig in…

Maandag 8 juni 2015 – Fiskå/Volda
Op maandag zijn Nina en ik naar Volda gegaan. Volda is een iets grotere stad bij Nina in de buurt waar ze het jaar voordat ze naar UWC ging heeft gewoont met 2 vriendinnen. Volda zelf is wel leuk, nog steeds klein, maar wel groter dan waar ze woont 😉 We zijn naar haar oude school gegaan en hebben haar vriendinnen ontmoet. Laat ik jullie even voorstellen aan een standaard Noorse tiener. Ze draagt witte lage Converse All Stars met witte enkelsokken, een zwarte of grijze skinny jeans, een wit t-shirt en een lang grijs (wollen) vest. Daarnaast moet je lang, stijl, blond haar hebben om helemaal in het plaatje te passen. Serieus, iedereen draagt hetzelfde. De schoolvisit was trouwens een van de meest awkward dingen die ik ooit heb gedaan. Aangezien mijn Noors zwak tot zeer zwak is en zij weigerden Engels te spreken was er niet echt heel erg veel interactie tussen haar vriendinnen en mij en zat ik er maar een beetje awkward te wezen bij. Nu moet ik er wel bij vertellen dat Noren in het algemeen erg awkward zijn (kijk maar naar sommige studenten en leraren (uhum, RCN’ers weten precies wie ik bedoel) op school) en mij wordt dan ook vaak verteld dat ik de Norwegian awkwardness moet accepteren. Ja..

In de avond zijn we de berg achter Nina’s huis op gehiket. Jaja, als je in Noorwegen woont kan dat gewoon, dan maakt je vader een hikingpad op een berg waarvan je het grootste percentage van die berg bezit. Het uitzicht was werkelijk prachtig, Nina woont aan de fjord en het is zo zo zo mooi daar!

Dinsdag 9 juni 2015 – Fiskå
Een beetje een luie dag. Ik merk echt dat ik veel slaap moet inhalen, dus dat hebben we dan ook gedaan vandaag. Rond half 1 moest Nina naar de tandarts dus toen zijn we daar heen gegaan en terwijl ik zat te wachten heb ik een leuk gesprek gehouden met een vrouw die iets van 15 jaar geleden naar Noorwegen was verhuist uit Amerika (buitenlanders wiieehoeee, ik ben niet de enige) door real love, ik vond het een mooi verhaal. In de middag hebben we lasagne en taart gemaakt. Het is heel gek, ik dacht dat we in Nederland laat avondeten aten, maar bij Nina thuis eten ze al om 4 uur ‘s middags! Later in de avond eten ze dan nog iets kleins.

Na het avondeten zijn we uitgevaren met de boot. Nina’s familie heeft een paar boten en een erg cool boothuis en toen zijn we hard over de golven gaan varen en het was erg erg erg cool! (((: (zie de eerste foto van dit bericht)

Daarna was het alweer tijd om naar de bus te gaan. Er stond ons een lange (9,5 uur) busrit te wachten naar Oslo. Op de bus hier heb je internet, dus Nina en ik hebben een film gestreamt in de bus, muahaha.

9,5 uur in de bus naar Oslo

9,5 uur in de bus naar Oslo

Woensdag 10 juni 2015 – Oslo/Drammen
Nachtbussen zijn awesome! Oké, je slaapt niet super, maar toen ik wakker werd in de ochtend waren we in Oslo! We dumpten onze spullen op het busstation en namen de metro naar Nina’s oma waar we hebben ontbeten. Daarna gingen we weer terug naar het centrum waar Nina met haar tante had afgesproken en ik met Balder, die in Oslo woont en Anna (Hong Kong). Balder heeft ons ECHTE fiskekake laten proberen, in plaats van the ones we get in kantina. Niet dat ik de geen in kantina niet lekker vind, maar dit was 100 keer lekkerder (: Daarna ben ik met Balder naar de top van het Opera House gegaan. Anna had haar koffer dus kon niet mee omhoog, maar ze was er al 2 of 3 keer geweest de dag ervoor. Maar wauw, wat was dat cool! Je kon zoveel zien van de stad. Oslo is werkelijk prachtig!! Als ik ooit in Noorwegen ga wonen, en die kans wordt groter en groter want ik vind Noorwegen echt een heel erg mooi land en de mensen zijn awesome, dan ga ik denk ik wel in Oslo of een andere grote stad wonen. Niet in Flekke, sorry burgemeester van Flekke, die ons allemaal uitnodigde om terug te komen na UWC, nee sorry.

We hadden niet heel lang de tijd in Oslo want Anna, Nina en ik moesten de bus naar Drammen nemen. Toen we daar aankwamen werden we opgehaald door Carsten (die reed in de auto 😮 ), zijn vader en Siri, die al eerder was aangekomen. We reden naar zijn huis net buiten Drammen en daar hebben we niet heel veel gedaan dan powernaps genomen (althans ik dan, ik was aan het kijken hoe Anna en Carsten aan het gamen waren en toen ben ik in slaap gevallen) en hebben we taco’s gemaakt. Dat is nog zoiets Noors, taco’s. Er worden zoveel taco’s gegeten hier!! Hahaha, trouwens, toen ik bij Nina was heb ik deer gegeten, nog zoiets Noors. Ik ben echt op de Noorse toer hier. Maar ik vind het heerlijk om de cultuur te leren kennen.

Anna en Balder!

Anna en Balder!

Donderdag 11 juni 2015 – Drammen
Carsten en ik moeten in introweekend een presentatie geven over UWC en UWC Red Cross Nordic van een half uur tot een uur (!!). Die presentatie hebben we dus gemaakt op donderdagmorgen en daarna zijn we naar Drammen gegaan waar er een festival was. We waren een beetje te vroeg waardoor iedereen nog aan het opbouwen was, maar het was als nog leuk. Er waren veel kraampjes met producten uit verschillende landen en op een gegeven moment zie ik stroopwafels en Nederlandse kaas. Mijn geluk kon niet meer op en ik roep tegen mijn vrienden: “Ooh, it feels like I’m home!” En dan de jongen achter de kraam vraagt aan mij: “Woon je in Nederland?” Een Nederlander! Wholaa, ik ben zo nationalistisch 😉

Toen we terug kwamen hebben we de presentatie afgemaakt en spaghetti gegeten en toen werden we opgehaald in de auto door Carsten vriend Lars. We hebben toen wat vrienden van Carsten ontmoet en een erg leuke avond gehad!

Een paar leuke quotes van deze paar dagen:

“Here in Norway we don’t pray for food, we work for it.” – Nina’s father

“The people from the West and from the East are different people. The people in the West are sailors, the people in the East are papermovers.” – Nina’s father

Nina about Drammen: “It’s just… there.”

“Shit, I only have 6 friends.” – Siri

Binnenkort zal ik de rest van de reis publiceren. Het zal wel snel zijn want ik moet straks 2 uur op Oslo airport en 2 uur op Kopenhagen airport wachten 😉

In ieder geval, vanavond ben ik weer thuis! Tot snel!

One thought on “De Nederlandse toerist

Leave a Reply

