‘Hoor jij niet in Noorwegen te zitten?’

verjaardag Mariana

Bussum, Nederland

“.. maar ik heb gelukkig nog een jaar te gaan!” “Wacht even, een jaar? Dat betekent dat je nog maar een jaar in Noorwegen woont. Wat?! Het lijkt zo veel langer!”

Zo gingen veel gesprekken met mijn vrienden hier in Nederland. Want ja, ik ben weer terug. Tien maanden geleden vertrokken Mar en ik naar het hoge Noorden en donderdagavond landde ik weer op de vertrouwde Nederlandse bodem. Oké, ik ben in de tussentijd twee keer naar huis gekomen, maar dat was niet voor heel lang. Nu ben ik terug voor de hele zomer.

Dit stukje was geschreven een maand geleden.. Het volgende is nu net geschreven:

De foto was trouwens op Mariana’s verjaardag! V.l.n.r.: Amanda (Sweden), Veronika (Sweden/Poland), Anna (Hong Kong), Patrick (China), Mariana (Venezuela), Andres (Peru), Maida (Norway/Montenegro), Romi (Uruguay), ik, Daniel (Colombia) en Zoli (Hungary). Credits to Daniel

Een paar dingen die mij opvielen hier in Nederland waren, ten eerste, de donkere nacht die er was in Nederland toen ik aankwam. Het is voor mij een tijdje al niet meer pikdonker geweest en toen ik rond een uur of half 11 ‘s avonds aankwam op Schiphol (door buitenlanders ook wel shithole genoemd) was de nacht zo zo donker.

Daarnaast vallen de luie mensen mij erg tegen, het gemis van motivatie. Iets waar wij op RCN geen gebrek aan hebben. Een ander opvallend ding is hoe men hier naar genderroles kijkt. Op college word je erg boos aangekeken als je de genders in een hokje stopt (meisjes krijgen roze en jongens krijgen blauw). Het valt me enorm op en het maakt me eigenlijk ook best boos, dat men d’r hier helemaal niet bij stil staat dat wat we doen fout is. Of althans, ik vind het nu fout, na een jaar op UWC.

Tijdens mijn her-inburgeringscursus door mijn vrienden (dankje Annick, Kiki, Charlotte, Noor en vooral Sven) werd ik blootgesteld aan de Nederlandstalig muziek die ik de afgelopen tijd heb gemist. Jongens, serieus, waar gaat dit heen? Wat is er gebeurd met Nederland? Hoe diep zijn wij gezakt als een nummer over drank en drugs op nummer 1 van de hitlijsten staat?! Een liedje met de zin ‘Alle tieners zeggen ja tegen mdma.’ waarvan bijna elke dertienjarige de tekst kent maar geen idee heeft wat ze zeggen. Ik hielp mee met het organiseren van een feest (en toernooi) op mijn hockeyclub en dit nummer (‘Drank & Drugs’) werd welgeteld 5 (!!) keer gedraaid die avond. Het feest was voor 12 tot 14-jarige kids en die wisten de lyrics helemaal… Nu moet ik toegeven dat er wel een lekkere beat in zit, dat vond mijn oma zelfs, maar ik vind de tekst niet kunnen. Gelukkig stond ik met wat mensen op dat feest lekker onze eigen versie te schreeuwen. ‘Want ik heb chips en cola’ of ‘groente en fruit’. En van die ene storende zin over mdma hadden mijn zusjes vriendinnen al snel ‘alle tieners zeggen ja tegen Emma-a’ gemaakt. Kijk, dat is pas een goede tekst!

Ik voelde me gelijk schuldig eigenlijk. Ik had me voorgenomen om het drugs stereotype van Nederland wat te verkleinen bij ons op college volgend jaar. Niet dat we er om bekend staan ofzo, maar de grappen blijven (“I smell weed, that must be the Dutch gathering.”).

Lovely co-years in India, Ronit en Akke!

Lovely co-years in India, Ronit en Akke!

Eigenlijk valt veel meer me op, maar dit zijn even kleine voorbeeldjes. Zo vind ik het bijvoorbeeld ook erg erg erg moeilijk om Nederlands te spreken en schrijven… Laatst maakte ik de fout door gelacht te zeggen, ja zo erg is het dus. Ik werd er zelfs op aangesproken door een vriend van me hier… (sorry Koen…)

Wat ik verder nog gedaan heb deze vakantie (want jemig wat gaat het snel). Siri en Anna zijn hier geweest, we zijn Amsterdam ingegaan, hebben het Van Gogh-museum gezien, zijn met Mar naar de IJ-hallen geweest in Amsterdam en hebben daar ook nog een Midzomerfestival bezocht.

Siri en Anna op het midzomerfestival in Amsterdam

Siri en Anna op het midzomerfestival in Amsterdam

Ulrikke en Sophia (beide uit Denmark) zijn hier ook nog geweest voor een kort weekend en ik heb ze Bussum en omstreken een beetje laten zien. Ze kwamen op de warmste dag ooit hier (hittegooooollff) en we hebben lekker met onze voeten in het zwembadje gezeten voor een lange tijd. De laatste mensen die ik te gast had hier waren onze eigen Nederlanders Mar en Marijn! We zouden eerst een grote 7 generaties grote RCN-Dutchies gathering hebben, maar alleen wij drie konden, dus toen hebben we maar een RCN 14/15 gathering gehouden, ook leuk! We hebben een filmpje gemaakt en ik moet hem nog monteren, maar heel misschien zal ik hem dan wel delen met jullie, weet nog niet zeker…. hahahaah

Eva (Costa Rica), ik, Mar (Noorwegen), Tess (Noorwegen) en Akke (India)

Eva (Costa Rica), ik, Mar (Noorwegen), Tess (Noorwegen) en Akke (India)

Nog een UWC activiteit die ik heb gehad deze zomer was de ALV! De ALV zelf was wel oké. Ik vond het erg leuk om te horen hoe het er nou aan toegaat met UWC, maar de opkomst was niet denderend. De borrel daarna daarentegen was erg leuk! Ik kon niet al te lang blijven maar het was zo leuk om de first years te zien en een paar van mijn co- en second years! Mar, Tess en ik hebben zelfs onze zesde jaars Sophie ontmoet!

Tsjaa..

Tsjaa..

Dat gaat wat worden

Dat gaat wat worden

Maar ik heb ook not-related UWC stuff gedaan! Bijvoorbeeld, een van mijn eerste weekende thuis:
Vrijdag: In de ochtend spreek ik met Mies af (oké toch iets half UWC’s), wat erg erg erg gezellig was! Dan ‘s avonds help ik bij de verjaardag (Midzomerfeest, hihi) van een vriend van onze familie. Ik ga die avond gelijk door naar de sleep over van mijn oude klas (mijn 4 Gym klas dus). Wat ook erg leuk was om iedereen weer te zien, maar wel gek,,. De volgende morgen fiets ik naar huis, pak ik snel al mijn spullen en fiets ik naar de hockeyclub om mijn spullen af te leveren en daarna gelijk door naar Utrecht voor de ALV (oké toch UWC). Daar moet ik heel snel weg om weer naar Hilversum te racen om mee te doen aan een hockeywedstrijd. Het was meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst een hockeystick had aangeraakt en het ging ook bar slecht… Maarja, na de wedstrijd snel iets eten en douchen en toen opbouwen voor het feest (waar ik het al over had). De hele avond gefeest, of naja, de kinderen hebben gefeest, wij hebben drankjes geschonken, kinderen in het gareel gehouden, ‘chip en cola’geschreeuwd, dingen opgeruimd en ga zo maar door. Op zondag werden de kinderen al vroeg door ons gewekt en stond er een hele leuke dag voor de boeg waar ik heb geholpen met van alles op het toernooi (zoals ijsscheppen eten).

Met Juul op weg naar onze opa en oma. De UNOX muts is natuurlijk weer van de partij (en nee, ik zie er niet gek uit en nee ik schaam me niet en nee ik had het niet warm -het was 36 graden-)

Met Juul op weg naar onze opa en oma. De UNOX muts is natuurlijk weer van de partij (en nee, ik zie er niet gek uit en nee ik schaam me niet en nee ik had het niet warm -het was 36 graden-)

Veder werd mijn oma 80 en hebben we dat met de hele familie gevierd, eeeergg leuk om al mijn neefjes en nichtjes weer te zien! (:

Ik had ook nog een sleep over in de trampolinetent met Noor en Lot en de verjaardag van Noor en Lot. Die verjaardag was erg erg leuk. Het was op het strand en het was heel erg gezellig. Het enige was, ik voelde me zo zo ongemakkelijk… Ik weet niet, maar een jaar is gewoon zo lang en er is zoveel gebeurd. Niet alleen in mijn leven, ook hier in Nederland. Er zijn mensen van wie ik het bestaan niet eens wist die opeens een gemeenschappelijke vriend zijn van al mijn vrienden en er zijn koppels uit elkaar en nieuwe koppels waar je heel awkward dan achter komt. Ik loop gewoon achter hier, iets wat me heel erg frustreert. Ik had ook het gevoel dat mijn vrienden een beetje boos op me zijn omdat ik zo weinig contact heb gehad met ze… Ik weet dat het mijn eigen schuld is en ik voel me er ook echt verschrikkelijk rot over en stiekem hoop ik dat ze dit lezen en zich realiseren dat het echt niet mijn bedoeling was maar dat het door al die drukte er gewoon bij inschoot…

Met Charlotte op het strand in Muiderberg. Een re-make van een foto die we twee jaar geleden in Wijk aan Zee hebben gemaakt.

Met Charlotte op het strand in Muiderberg. Een re-make van een foto die we twee jaar geleden in Wijk aan Zee hebben gemaakt.

Daarnaast probeer ik nog wat aan school te doen, maar dat schiet er een beetje bij in. Ik heb wel veel afleveringen van House gezien moet ik zeggen, maar schoolwerk.. (nee, komt wel goed, denk ik). Nu we het toch over schoolwerk hebben. Als jij dit leest, op hockey zit/zat en ik de omgeving van Bussum woont, zou je alsjeblieft dit formulier willen invullen? Het is voor mijn aardrijkskundewerkstuk.

Goed, ik denk dat ik voorlopig wel weer genoeg heb gezegd. Ik zit over de 1400 woorden, dat is meer dan 1/4 van een EE, ahhaha, als mijn EE net zo makkelijk zou zijn als deze blog schrijven 😉

Geniet van de vakantie en tot gauw!

Emma

Ps. Ik mis UWC zo erg, aaaaaaaaah. Ik vind het enorm leuk om papa, mama en Juul weer te zien, maar jemig wat verlang ik terug naar RCN en vooral naar de mensen daar ♥

Leave a Reply

