Oh January…

Flekke, Noorwegen

En dan sta je opeens in de sneeuw. -16 graden Celsius was het toen ik aankwam in Oslo. In Nederland was het toentertijd nog +10 graden, dus in 2 uur maakte ik een sprong van wel 26 graden…

Maar och, wat is het mooi hier! De avond dat ik aankwam ben ik gaan schaatsen met Carsten (Noorwegen). Het was 4 jaar geleden dat ik voor het laatst ben gaan schaatsten en ik had nog nooit op ijshockeyschaatsen geschaatst. Het was beste eng en mijn schaatsen waren te groot maar oké. Het was wel echt prachtig want het sneeuwde, dus je zag de heldere vlokken naar beneden dwarrelen tegen een donker lucht.

De volgende dag zijn we gaan langlaufen en waaauwwww, er was zoveel sneeuw en het was zo mooi en zo fijn om weer te gaan skiën!!

20160108 skiing with Carsten snow

Skiën met Carsten, kijk hoeveel sneeuw er is ((:

Foto: Edis (Bosnië-Herzegovina) gooit een sneeuwbal op Bassie (Sierra Leone) die niets door heeft. Gemaakt door Marco (Italië)

Toen we weer terug kwamen op campus was er niet zoveel sneeuw, maar in een paar dagen was er zo zo zo veel sneeuw. Veeeel meer dan vorig jaar en aaaah wat was het prachtig!

Iedereen kwam naar buiten om te lopen in de sneeuw, te skiën naar Flekke, te leren schaatsen en om te ijshockeyen! Ik heb meegedaan met het ijshockeytoernooi en alhoewel ik er erg heel erg slecht in ben, was het zo gaaf om te doen! Kan je het je voorstellen, dat je met mensen vanuit de hele wereld (waarvan veel die nog nooit hebben geschaatst) op meer dan 13 cm natuurijs staat te schaatsen terwijl je je tenen niet meer voelt en constant sneeuw moet schuiven omdat er teveel sneeuw valt. Ik kon het me niet voorstellen, maar het was toch echt waar. Het was geweldig!

Icehockey pitch

20160116 Icehockey NH 3 by Teo.jpg

Norway House Icehockeyteam. V.l.n.r: Francis (Ghana), Robin (Noorwegen), Liv (Noorwegen), ik, Yeyha (Lebanon), Maja (Zweden en Hongarije), Carsten (Noorwegen) en op de voorgrond Sonam (Nepal). Foto gemaakt door Teo (Finland)

De sneeuw betekende ook dat veel mensen hun camera’s tevoorschijn haalde en dat leverde een paar prachtige plaatjes op.

20160113 Emma in the snow by Marco

Terwijl ik het sneeuwballengevecht probeerde te ontwijken en mijn boterhammen (in mijn linkerhand) droog te houden). Foto gemaakt door Marco (Italië)

20160116 Roompicture 3

Mijn kamergenootjes! V.l.n.r.: Maruska (Tsjechië), Mariana (Venezuela), Belva (Indonesië), ik en Thea (Noorwegen). Ik ben erg blij met mijn kamer dit jaar ((: Foto gemaakt door Daniel (Colombia)

Schoolgebouwen (links) en kantina (rechts). Foto gemaakt door Edmund.

Student Village aan de linker kant en de schoolgebouwen en Haugland in de verte. Foto gemaakt door Edmund.

De weg naar Student Village. Foto gemaakt door Edmund.

De laatste avond voordat het zou gaan regenen ben ik voor een kleine nachtelijke skitrip gegaan. Ik ging naar upper road en na ongeveer 2 kilometer ben ik off road een heuvel afgeskied op cross country skies. Erg gaaf (:

In januari hebben we ook onze tweede projectweek van het jaar. Vorig jaar deed ik een First Aid Course en MUN in deze projectweek. Omdat ik in het First Aid team zit moest ik dit jaar de First Aid Course geven aan de first years. Het waren drie erg lange dagen en ik heb veel gepraat en gedaan. Het was best een challenge, maar het werd beloond met een paar geweldige scenarios waar ik erg dronken ben geweest + hypothermia heb gehad, een epileptische aanval heb gehad en een gebroken been en arm heb gehad. ((:

Scenario, Gautham heeft Katharina (foto- Noorwegen) in het been gestoken. Foto gemaakt door Edmund.

Quiz aan het einde van dag twee, samen met Gautham (India). Foto gemaakt door Edmund.

Toen ik klaar was met First Aid begon MUN, maar daar was ik niet mee involved. Dussss, ik kon gaan SNOW CAVEN!! Samen met Mar, Ulrikke (Denemarken), Katrine (Denemarken) en Alistair (docent, Zuid-Afrika) zijn we gaan snow caven, oftewel een grot van sneeuw maken een daar in slapen. De eerste dag zijn we naar de plaats gereden tot dat de weg stopte (in winter, want er ligt teveel sneeuw). Naast de weg daar hebben we onze lavvo opgezet en toen zijn we gaan skiën om een plaats te vinden om de cave te bouwen. We skiede op telemarkski’s, dat is een combinatie tussen langlauf ski’s en downhill ski’s.

Toen we een plaats vonden om de cave te bouwen moesten we eerst sneeuw stapelen zodat het wat meer werd. Toen we terug kwamen bij onze lavvo zagen we dat hij ingestort was – ): – we moesten die opnieuw opzetten en daarna hebben we gegeten en zijn we gaan slapen. De volgende dag zijn we terug gegaan naar de cave en hebben we zooooveeeeel sneeuw geschept en gegraven en uiteindelijk hadden we een cave!! ‘s Avonds zijn we terug gegaan naar de lavvo, hebben gegeten en hebben toen de lavvo afgebroken en zijn naar de cave gegaan waar we hebben geslapen. Het was erg lekker warm, misschien iets te warm want het begon te druipen en omdat ik in het midden lag werd ik nat ):

De volgende dag gingen we weer terug naar college, waar ondertussen ook weer sneeuw lag. Maar zoveel sneeuw als tijdens mijn PBL heb ik nog nooit gezien!

20160131 cosy cave 3.JPG

Dit is hoe we lagen te slapen (Katrine-Ulrikke-ik-Mar). Foto gemaakt door Alistair.

20160131 emma mar lavvu.JPG

Met Mar bij de lavvo! Foto gemaakt door Alistair.

20160131 selfi group cave between

Ulrikke- Emma – Katrine – Mar – snowcave – Alistair

20160131 selfie cave

Warme chocolademelk!

20160131 emma styling

Proberen te skiën op telemark ski’s

20160201 departing powder

Onze auto was volledig ongesneeuwd dus die moest we uitgraven toen we weg gingen.

Veel liefs,

Emma

Ps. Leuk feitje, in Fjaler (de gemeente waar Flekke tot behoord) is in 2015 het regen gevallen van heel Noorwegen. Ik heb dus met mijn generatie (14-16) het meeste regen gekregen aangezien wij hier het hele jaar 2015 zijn geweest. Vooralsnog minder regen dan in Nederland.

One thought on “Oh January…

Leave a Reply

